Syd möter både "Pride" och "Urkult"!

Idag anträdde jag en färd norrut i vårt vackra land, med tåget. Syd gillar tåg det har ni redan förstått. Denna måndag blev en spännande upplevelse. I helgen avslutades "Pridefestivalen" i Stockholm och tillika "Urkult" vid Nämforsen i Näsåker, Ångermanland. "Pridefestivalen" känner ni till men "Urkult"? "Urkult är en "festival" med stark anknytning till folklore och miljö med musik, kultur och mat. En typisk festival med andra ord men med fler övervintrande hippies än annars. Richard Thompson toppade musiken i år.
Hur som helst så bytte jag tåg i Gävle och fick sällskap med de norrländska Pridedeltagarna som nu skulle hemåt. I min kupé framskymtande en riktig bergspuma dock iklädd en leopardmönstrad kort (ja kort) klänning. Satt riktigt bra alltihop. Jag funderade på denna resenär, jag frågade inte någonting men mina tankar formade frågor kring denna person i leoparddress. Skulle kunna vara en .......  Men så kom vi fram till Sundsvall och leoparden möttes av sin hemvävda mamma med orden; "Välkommen hem från Rhodos lilla gumman." Men hallå vart tog Pride vägen då?......
På vägen hemåt fick jag sällskap med Urkultsdeltagarna, de som tältat under en presenning, sjungit gamla hippiesånger och ätit lokalproducerad mat. De såg alla lite slitna ut, och det är klart, är man en övervintrad hippie från sent 60-tal så är man lite luggsliten. Jag frågade inte någonting nu heller men mina tankar formade frågor kring dessa personer. Typ; var Thompson bra? Fanns det några eldslukare? Men jag frågade ingenting.
Vad hör jag nu? Mobiltelefon? Vadå vandring vid Storulvån? Vadå övernattning i "Hytte" i Norge med helpension? Men hallå vart tog "Urkultarna" vägen då? En hel kupé med Turistföreningens  årliga fjällvandring. Det kunde ni väl ha sagt på en gång så hade jag fått jobba i lugn och ro!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0