Sveriges skyltar

Jag älskar att läsa skyltar och idag såg jag en som gjorde mig lite tankfull; I fönstret till en butik stod: "Vi ger gratis kostnadsförslag", ja vad annars? Skall man begära att få ett kostnadsförslag på ett kostnadsförslag?
Några för mig klassiska skyltar genom åren har varit den stora skylten utanför Gnarp: "Vi säljer mjukglass och bildäck". Härlig kombination! Eller i närbutiken hemma; jag citerar; "Våra öppettider i julhelgen: Julafton -stängt, Juldagen -stängt, Annandagen - stängt". Samma butik sålde även Kaffe för 29;90 styck!
Läs skyltar - watch up!

Kommentarer
Postat av: Lars S

På skyltar och annonser kan man nu för tiden ofta läsa de katastrofala särskrivningarna som bara blir fler och fler. Stoppa detta förfall av svenska språket. Nedan följer några exempel!

"Är du djur och naturintresserad?" - är inte de flesta djur naturintresserade?

"Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?

"Extra knäck till jul" - lite julgodis är aldrig fel.

"Inte rädd för att visa fram fötterna" - hoppas bara att han tvättade dem innan.

/Lars

2008-03-20 @ 11:34:28
Postat av: Erika

Hahahahahahahaha!!! L

2008-03-20 @ 14:24:48
URL: http://priggles.blogg.se
Postat av: Syd James

Så sant, så sant. Bloggläsare, watch up och leta upp fler skyltar; "Kafét öpett hela helgen"

2008-03-21 @ 22:52:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0