Om det hade varit "På spåret" så

hade frågan till tittarna varit. "Fängelse för magen" vilken stad söker vi? I den staden har jag för övrigt varit denna vecka. Ni undrar över svaret: Bukarest !  Det var en riktig Oldsbergare det.

Första gången i Rumänien:
Rekommenderar jag en storstadssemester i Bukarest? Nej!
Rekommenderar jag shopping? Nej! (men det gör jag å andra sidan aldrig och ingenstans).
Har jag någon speciell känsla för gamla storlaget Steua Bukarest: Nej!

Jag har försökt hitta en känsla för att beskriva Bukarest och det blev så här:

Det fanns (kanske finns) en dansrestaurang i Sundbyberg en gång i tiden. Där, enligt mina fördomar och gissningar, handelsresande och bedagade damer möttes. Om jag håller mig till de bedagade damerna så dansade de i Sumpan, tisdag, onsdag, fredag och lördag. Upp till jobbet osv. Med tiden blir de lite luggslitna och då kör man på lite mer smink och i dansrestaurangens halvskumma lokaler ser de  helt plötsligt lite galanta ut igen. Men som sagt under smínket och de glänsande klädesplaggen är det slitet både här och där.

Ungefär så kändes Bukarest. Flotta butiker i gatuplanet, men höjde du blicken en aning så var själva huset färdigt att rasa ihop.  Det kändes som mycket fasad och lite bakom.

En hel del har blivit nyrika och andelen BMW 730 D och liknande fordon fanns det alldeles för många av. För att det riktigt skall stämma vill säga.

Gamle diktatorn Ciaocesceau (kolla inte stavningen är ni snälla) slog under sina sista år till med ett jättebygge, som ni säkert sett; Världens NÄST största byggnad är det, och bygget pågår än. Syds rumänska vänner var inte stolta men konstaterade lakonisk att "Det här vill ni ju se, ni utlänningar." Nja inte riktigt så kanske, men nästan så i alla fall. Det är klart att "stugan" är imponerande men när man betänker hur djävligt befolkningen hade under den tiden så bleknar imponansvärdet och blir inte mer galant än en bedagad dansråtta i Sumpan.

Pentagon i Washington DC, USA  är för övrigt den största byggnaden i världen.

Bild:Utanför världens nästa största byggnad x 2
Photo: Steua-Syd





Nedan:
Dom gillar flöjt i Rumänien........
Photo: Guitar-Syd
Och jag köpte ingen dubbel-CD med "Best of Romanian Flute Music 1967-98"



Nej, det lät inte bra. Men det kanske var bra?

Kommentarer
Postat av: Lena

Har du träffat på några vampyrer? Det kanske finns några i den där stora byggnaden? :)



Ny här. Råkade mingla hit. Hej! :)



Mvh Lena

2009-05-28 @ 23:26:44
URL: http://celena.blogg.se/
Postat av: Syd James

Ja, jag hade tänkt mig en avstickare till Transsylvanien där Vampyrerna håller till. Nu blev det inte så men det fanns utsugare på närmare håll. Skillnaden mellan fattig och nyrik kändes gigantisk.

Trevligt med en ny gäst! Fortsätt gärna kommentera!

Hälsn

Syd

2009-05-29 @ 13:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0