Syd James´ kläder och Carl Bildt hur hänger det ihop egentligen?

Jo då det skall Syd snart förklara;

Tisdag lunch;
Sitter just nu på Münchens flygplats på väg till Zagreb och det är förseningar. Och vad fördriver man tiden med på flygplatsen? Jo man ringer bland annat till fru Syd och vill ha lite ”dress-code” råd och förstår då 1; att det behöver man och 2; Jag har tagit fel kläder i kombination och 3; Det är inget att göra åt OM jag inte lättar på kortet och rusar iväg och köper kläder på flygplatsen. Och ni som känner Syd vad tror ni?

Precis, inga kläder köps in här inte. Pengar är nämligen till för?

Rätt igen; Skivor!

 Nej, jag tar på mig en slips till mina mörka kläder, styr kosan mot närmaste café och köper te och en stor fruktkaka, alldeles för stor visar det sig, och passar samtidigt på att fråga caféservitrisen: Jag vill ha ett ärligt svar! Hur ser den här klädkombination ut? Är det OK? (Bild kommer på hallontårtan; om pixlarna räcker för den var stor)

Ja, jag frågar, på en blandning av tyska och engelska.

-I want to have an honest answer!
-No we only have orange! (Hon trodde nog jag frågade efter honung)
-No, no, no HONEST, how do I look?
-It´s OK blir till slut svaret och jag kan lugnt åka till Zagreb.
De är nog inte så kinkiga där borta i Kroatien i alla fall ,,,,,,

 Jag kan ju upplysa om att det är den här typen av frågor till i stort sett okända människor som Syd brukar ställa. Vilket brukar få

a)      Fru Syd att skämmas

b)      Döttrarna Syd att skämmas

c)      Få frågemottagaren att undra vad Syd är för ”en” egentligen

d)      Konsekvensen att man är igenkänd nästa gång man kommer

e)      Och så får man oftast ett svar.

Tisdag kväll;

Zagreb - för dryga 10 år sedan var landet i krig. Nu känns Zagreb som en blandning av chica boutiquer a la Paris och grå betongkaserner för medel-Svenvic a la mindre chic öststatsmodell. Två svenskar kommer på tal när man berättar att man är Svedsko; Zlatan och Carl Bildt. Zlatans pappa är tydligen muslim och mamman katolik, inte vet Syd men det säger vic-arna härnere. Tyvärr kommer Zlatan från Bosnien = ej populärt och detsamma gäller Carl Bildt; nej inte att han kommer från Bosnien men tydligen så anses han jävl--t jävig för populär är han inte, våran lille Calle.

Jag fick en stund över ikväll att flanera på Zagrebs gator, efter lunchen som var klar vid 17-tiden....å någon schnapps intogs inte, Syd intar ingen schnapps, allra minst på lunchen en tisdag i november, i Kroatien, i Europa, i världen, idag. Nej det blev lite shopping, nej nu drar ni förhastade slutsatser det blev inte skivor! Inte bara skivor i alla fall utan en mycket chic (värst vad det där ordet blev populärt nu då, red.anm.) liten topp; Låt vara att det står "Dynamo Zagreb" på bröstet och mest liknar en fotbollströja men i alla fall....

Ni undrar vilka skivor det blev: Jo En med gruppen "Hladno Pivo" och en samlingsskiva med bland andra "KUD Idijoti" och "Oruzjam protivu otmicara" med låten "Miki, Miki". Det låter nästa lite Älvdalsmål, tycker ni inte; Hladno Pivo betyder ungefär på Älvdalska; Ha du laddno Pivo? Älggjaktsprat. KUD Idijoti: Samma på Älvdalsmål; Kut Idiot! Det sista har jag inte riktigt fått klart för mig men det är nog kvinnoprat; Det är ju "Ut me kara" på slutet. (Foto kommer på skivbutiken)

Dobra Vecer på er! (Tur att man lärt sig Kroatiska under dagen när de är så dåliga på engelska här)


Kommentarer
Postat av: Syds yngsta dotter

Du kan ju inte fråga vem som helst om dina kläder. NU SKÄMS JAG! :)

2009-11-04 @ 18:29:50
Postat av: Syd

Precis, I know! SJ

2009-11-06 @ 15:36:35
Postat av: Syds äldsta dotter

Men pappa, är du inte riktigt klok i huvudet eller?! Du kan ju inte fråga en okänd servitris om dina kläder! Suck, suck, suck! Tur att jag inte var där! :S

2009-11-26 @ 15:58:21
Postat av: Sj

Vem skulle jag fråga??

2009-11-27 @ 20:38:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0