Ulf Lundell 60 år och en skön start på dagen

Idag fyller Ulf Lundell 60 år. Jag tror han firar på Österlen där han har ett hjärta!

Första gången jag såg Lundell var på Grönan någonstans 1976-77 med stora broder Syd. Lundell spelade då med Nature och hade släppt skivan "Natten hade varit mild och öm".

Idag klingade klockradion redan vid halv femtiden, det är en okristtlig tid på dygnet men ganska snart släppte producenten fram Lundell och "Lilla kärleken" från skivan "Omaha" och plötsligt blev uppvaknadet angenämnt och man kunde ruska lite på fru Syd och säga: "Lundell, han är för djä..a bra ändå".

Jag bad min vän och kollega L-san (namnet efter vår Japan-resa förra året) skriva några rader om Uffe eftersom L-san är en sann och gedigen Lundell-vän. Tack L-san! här kommer din text ograverad;

"En sommar är egentligen ingen sommar utan en utomhus-konsert med Ulf Lundell. Det har gällt som en verklig sanning för mig under många år. Frågan är hur det blir i framtiden. Och man vet aldrig riktigt med Lundell. Jag tror och hoppas att han inte kan hålla sig borta från scenen någon längre tid. Årsbarnet Springsteen gjorde några fantastiska konserter på Stadion i somras och verkar rulla på med sina turnéer. Lundell har alltid sneglat på och inspirerats av bossen. Därför tror jag att vi får se honom igen, förhoppningsvis då bara i sällskap med gitarren. Då vill jag höra honom spela ”En fri man i stan” . Den handlar om att ”Djurgårn brinner igen, brinner för en vän, för en fri man i stan”. Det är inte bara mitt blårandiga hjärta som gör att jag älskar de textraderna. Lundell skaldade dessa rader på sin mycket starka och smärtsamma skilsmässo -skiva ”Den vassa eggen” 1985. I mitt tycke står sig den skivan fortfarande som hans allra främsta. Andra mycket starka Lundell-kort som ”Aldrig så ensam”, ”Chans”, ”Rialto” m fl återfinns också på den skivan, vid sidan av titelspåret förstås, som verkligen mitt i smärtan alltid ger någon form av tröst. Lundell är som allra störst som rockartist och låtskrivare, men han tillhör de främsta även som författare och konstnär. Vid sidan av musiken och texterna upskattar jag Lundells stora integritet både som artist och författare och människa. Han går sina egna vägar. Han är rebellisk även som 60-åring. Han älskar koltrastens sång.Han har inte glömt sitt ursprung.  Grattis Uffe på 60-årsdagen!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0