Så kan man också se det.......eller?

Som ni säkert redan vet så brukar journalister när de slutar som journalister istället bli mediatränare. De skall lära företagsledare, partiledare, rektorer och annat löst folk hur man skall hantera pressen om något gått snett, man har gjort bort sig, att allt ser alldeles för "dj---gt ut eller vad det nu kan vara.

Man får lära sig när man skall göra en "Pudel", när man skall gå till motangrepp (lärs sällan ut) som en terrier (brukar inte vinna sympati) eller helt enkelt spela DÖD hund!

Så går det till.

Och nu har mediatränarna lärt ut ett nytt uttryckssätt (tror Syd i alla fall efter att ha hört det ett flertal gånger den sista tiden) som låter ungefär så här i en intervjusituation.

- Du, det ser ut som ert resultatet det andra kvartalet är ganska dåligt eftersom ni har en förlust på 2 miljarder!?

Och då kommer det nya in, man svarar:

- Ja, så kan man också se det MEN

eller:

- Du ni förlorade matchen med 4-0, det var väl ändå en klar förlust?

Och då kommer det nya in, man svarar;

-Ja, så kan man också se det MEN

Lyssna på nyheter, sportsändningar och annat så får ni säkert snart höra detta "Men....."

Nu säger säkert några av er; Nu Syd är du lite negativ igen!?

Då säger jag bara; Ja, så kan man också se det MEN ..........jag är egentligen positiv.

Vad de andra säger efter sina "MEN" är en gåta och jag har aldrig förstått hur man försöker få till det. Men å andra sidan har ju Syd inte gått någon mediakurs.

Kommentarer
Postat av: M

Jag har också funderat över just sportintervjuer. Så här kan det till exempel låta när sportstjärnan blir intervjuad;

- Fantastiskt, du gjorde hela tre mål i den här matchen trots att du nyss varit skadad. Hur har du lyckats komma tillbaka så fort?

- Näej, jag har haft en bra läkning av skadan och haft möjlighet till perfekt träning med bra tränare.

eller:

- Din spurt idag går till världshistorien! Du har gjort ett mycket snabbt och välplanerat lopp. Hur kändes det på målrakan?

- Näej, jag kände redan från början att jag var urstark idag och visste att det skulle hålla hela vägen.



Näej, jag tycker detta är fascinerade!

2009-10-22 @ 11:14:28
Postat av: Syd James

Sportfloskler brukar vara speciellt utmanande. Glenn Hysén fyller tydligen 50 år och fick frågan om sina värsta floskler och det var uttalanden i stil med; "Hela bollen måste ligga still" eller "Hade bollen gåttt under ribban hade den gått i mål". Nu är det inte riktigt lika som det andra men floskler är det.

2009-10-26 @ 20:41:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0