Ett år sedan Lehman Brothers gick omkull och finanskrisen eskalerade

Så här skrev Syd för ganska precis ett år sedan, den 17 september, för att vara exakt;

"I skrivande stund har Dow Jones index fallit med 4,1 % under denna onsdag. Är det konstigt att det har gått snett efter flera år med supernissar som sprungit omkring med bakåtkammat, slickat hår och lekt "Investors".  Ju större risker desto större hjälte in den interna kretsen. Nu kan det få allvarliga följder och världen oroar sig."

Nu har det gått ett år och man talar om att "nu har förtroendet återvänt till finansmarknaderna". Då undrar Syd bara:
Vems förtroende?
Inte mitt ialla fall. Det var inte stort före finanskrisen och det har inte blivit större efter densamma. Och än är nog inte alla kriser över.

Finansgubbarna och gummorna med för den delen har minskat i antal, vilket vi tackar för, men mindre giriga, mer ödmjuka, mer reflekterande? Träd fram ni alla som tror det! Det lär inte bli trångt.

Clas Ohlson körde bolagsstämman i Insjön i år igen, VD-Klas lärde sig läxan och jag tycker man nästan kan höra ett drag av dalmål i hans tal numer.

Nu är jag så där "fientlig" och lite sarkastisk i mitt tonläge igen (finansen "triggar" mig tydligen) och för att kompensera er lite så måste jag förmedla lite folkhumor.;

Polishuset i Visby kallas i folkmun för "Gotland Yard", sådana små skämt tycker Syd är roligt. Men å andra sidan har Syd ganska enkel humor. Syd tyckte nämligen det var roligt också på den tiden när man byggde en kyrka i Göteborg, nära Heden. Och kyrkan fick namnet "Hedendomen".

Den där Syd han är lättroad han...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0