Äntligen?

SAP är ett affärssystem av tysk härkomst som alltid skall lösa alla problem. Syd har haft lite svårt för detta system under lång tid OCH NU ÄNTLIGEN, i senaste numret av Veckan Affärer, finns en lång artikel om just nyttan eller snarare onyttan av SAP. Dyrt är det, lovar mycket gör det, dyrare blir det och lovar för mycket gör det. Den här gången är det Försvaret som skall investera miljardbelopp i detta "allomfattande" system.

Nu kan ju SAP -vänner bli arga och systemutvecklarna från Deutschland kan ju komma springande och säga att Syd hittar på saker men då säger Syd att

Jag har haft lite svårt för detta system under lång tid men det beror nog mest på mig själv, sedan att jag har HÖRT att en massa företag som tycker samma sak betyder ju inte att det ÄR så.

Jag kommer inte heller att berätta att jag hade en affärsbekant som kallade systemet för "Hitlers hämnd", nej det vore högst ofint att skriva så och ofin skall man inte vara.

Jag skulle aldrig ens komma på TANKEN att öppna en facebook-grupp som heter "vi som haft svårt för SAP under lång tid", nej det vore också ofint.

Att det finns en övertro på att dessa system som kräver att verkligheten anpassar sig efter systemet och inte tvärtom skulle jag aldrig påstå, nej det vore som att återgå till lumpen och den där kända frasen att "OM inte kartan och terrängen stämmer överens så gäller kartan". Sånt kan man ju inte skriva heller.

Ta ni och läs den där artikeln i Veckans affärer istället men säg inte vem som tipsade om det. Nu måste jag sluta för jag skall jag gå in på facebook och skapa en grupp som heter "vi som har haft svårt för ... under lång tid" 

De där tre prickarna skall betyda tre bokstäver, men man skall liksom inte förstå vilka tre det är men förstå det ändå, om ni förstår hur jag menar.

Jag kan ge ett exempel; till exempel om jag skulle skriva föregående exempel så skulle det kunna bli så att man skrev: "Jag kan ge ... exempel" men det var inte så bra för där kan de tre prickarna stå för olika saker som t ex "ett","två""tre" eller något sådant så det gäller att välja rätt prickar så att man prickar rätt så att säga.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0