Haiti - Obama -Leksand och Savoy Brown

Aktuellt på SVT gjorde en "intressant" vinkling på Haiti-katastrofen i veckan. Det blev ett "hemma-hos" reportage hos en drabbad familj. Familjen dödats i rasmassor? Förlorat anhöriga? Släkt på Haiti? Nej, nej något mycket viktigare än så tydligen. Familjen stod i begrepp att åka på semester till Dominikanska republiken som gränsar till Haiti. Är det solidariskt eller osolidariskt att åka var den stora smärtsamma våndan. Och lilla sonen låg i sin lilla säng och "är helt omedveten om föräldrarnas vånda" Att åka eller inte åka, det var frågan det och så kallar man in någon expert från resebranschen som bla bla bla. Vad kan man säga: Lyxproblem? Eller bara lågvattenjournalistik?

Däremot blir jag oerhört imponerad av Läkare utan gränser - de får nog bli en bidragsmottagare i fortsättningen! Fokusering på sin uppgift, kompetens, rationella val! Raka motsatsen till en finans-nisse alltså!

Barack Obama avser att klämma åt finansnissar och bankeliten, helt rätt. Sätt en gräns för hur stor EN bank får bli. Risken med för få och för stora banker är att de kan dra med sig hela länder i fördärvet. Och hamnar England där blir det tungt, hamnar USA där blir det finansiell härdsmälta och skulle förkastningslinjen i Kina skaka till med en 8,5 på Richterskalan då ni..........spelar det ingen roll hur bankerna ser ut.  Nej då

känns det betydligt trevligare att notera Leksands första hemmaseger mot Mora på länge. Då finns det fog för beröm och jag kan sluta förundras över uttalanden efter AIK förlusten där vår tränare L S sade "vi dominerade i två perioder och 14 minuter", märkligt tycker Syd för då ledde AIK med 3-1!

Savoy Brown kom hem från USA i veckan - ja CD-skivorna menar jag förstås tillsammans med Tom Petty "The Live Anthology" och mina vänner; Skivförsäljningen i Sverige ökade 2009!!! Trenden är bruten! Äntligen. Det är mer känsla att hålla ett vinyl eller CD konvolut i handen och lyssna på en HEL skiva. Tack svenska folket! Med tanke på min köpstart detta år kommer försäljningen att stiga i år också! Men jag skall dämpa mig lite nu - åtminstone någon vecka. 

PS Jag ber alla "Nissar" om ursäkt för att jag använder ert namn lite vanvördigt ovan och kopplar ihop er med giriga bankirer. Ja jag ber även Tomte-Nisse om ursäkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0