Matallergi är inte att leka med

Syd blev påmind om sin matallergi i veckan. Inbjudan till en konferens kom och där skrev man i texten dels att man var välkommen samt att man skulle meddela om allergi eller särskild kost föranledde speciella beställningar.
Allergierna har ökat, helt klart; det är laktos hit, nötallergi dit och konsekvenserna av inte minst nötallergi kan bli dramatiska.

För inte så länge sedan flög jag mellan någon stad och Stockholm och där uppmanades vi att inte på något sätt exponera nåra nötter i flygkabinen. Endera var det samma allergiker som flyg t o r samma dag, precis som Syd, eller också var det två allergiker med samma känslighet för samma restriktioner ropades ut i bägge riktningarna. Don´t expose any nuts! Eller något liknande var det.

Hur som helst, själv lider Syd av matallergi sedan många år, det har varit många nära-döden-upplevelser då kroppen exponerats för ämnen som den inte klarat av att hantera, nästan.

Låt vara att allergin snarast är att betrakta som mental matallergi men säg den som blir hungrig när man hör; Fiskbullar med korintsås. Blodpudding med lingonkål. Köttsoppa med klimp. Jag säger bara grundskolan....
Där stod den lille elake magistern och hängde över axeln och väste; Ät upp Syd, ta din fiskbulle och ät! Ät upp skeden med köttsoppa, peta i dig klimpen din lille buse!

Man kände hur kallsvetten bröt fram, hur man än tuggade så blev det bara mer och mer, det gick inte att svälja: Ät upp din blodpudding Syd! (Stod inte f-nskapet och hängde där igen?) Sitt inte och peta i lingonkålen!
Det var ett trauma och jag tänkte; att när jag blir stor (typ börjar i sjuan) då dj-vlar skall det inte ätas en enda liten fiskbulle till och på den vägen är det. Och det meddelade jag konferensvärden i veckan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0