Missa inte min fotosejour: för exakt så ser det ut - på ett ungefär

Jag fick lära mig ett nytt uttalande i helgen i samband med skogsarbete i Norrland. Vår föregående generation hade letat efter de rågångar och rösen som ordnades år 1860. Det händer en del på 150 år, även i skogen.....

Hur som helst gick våra anfäder där i skogen och slutligen kom de fram till ett ställningstagande;

"Hör du, Karl-Rune", namnet är fiktivt men skall trots det uttalas med norrländsk accent med betoning på "Karl" och slutnamnets "ne".

Hör du Kárl-Runé, här exakt går rågången! ...... på ett ungefär.

Det tycker Syd är ett ganska bra uttalande och det skulle kunna användas på många håll i samhället, inte minst i politiken. Herrar och damer i riksdagen skulle kunna säga före valet; "Exakt det här står vi för!" Och efter valet: "På ett ungefär".

Ett ögonblick, jag hör att min talskrivare viskar något i mitt öra. Ett ögonblick bara...

- Vaddå precis som det är i verkligheten? -Nej så är det väl inte heller? Nej, nej det påminner mer om en bankman tycker jag; "Satsa dina pengar hos oss så vet du exakt vad du får tillbaka på ett ungefär".



(Rubriken ovan syftar på Syds föregående inlägg som var en fotoexposé i Sverige idag.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0