"I stället för tystnad"

heter Rolf Wikströms senaste skiva. Skivan köpte jag inatt i samband med att Roffe spelade på LA Blues. Jag har inte lyssnat ännu (av hänsyn till familjen som inte gillar att jag spelar mina skivor jämnt "det är ju mitt i natten" eller "vi har ju inte vaknat än"), så jag återkommer med en recension.

"Istället för tystnad" så gjorde den kände och högprofilerade bankmannen Mats Qviberg en rad uttalanden om sin tradingchef, vars fel allting var, i samband med att HQ bank rasade ihop vid förra krisen i finansvärlden. Detta "avslöjas" i en ny bok; "Den stora bankhärvan" som släpps i dagarna.

"Istället för tystnad" så tar Jeff Madrick bladet från munnen och skriver i sin bok; "Age of Greed" hur Wall Street blåste Vita Huset vid förra krisen i finansvärlden och att de kända och högprofilerade bankmännen kunde fortsätta som inget hade hänt med bonusar och annat otyg.

Jag skriver detta inför kommande veckas fortsatta drama i finansvärlden där högprofilerade och kända bankgubbar skall uttala sig om varför det går upp på måndag, ner på tisdag, ner på onsdag, upp på torsdag och ner på fredag eller om det nu blir tvärtom. "Istället för tystnad" så försöker de sig på att prata som om de visste.

Den gamle kände feministen GP sa en gång efter ett möte med de högproiflerade och kända bankmännen att "den som är stadd i skuld är icke fri". Och så är det i hela Europa snart och USA och det kommer att tvingas till stora förändringar. För USA kan inte bara konsumera på lånade pengar, de måste producera och skapa värden själva, substantiella värden. Det finns massor med balansräkningar som tillfälligt räddas av konstiga tillgångar - det kommer att ta år det här.

Kravallerna i främst London kan ha många sidor men en överraskande stor del av de butiker som plundrats har varit kläder och elektronikhandel - medans bokhandeln i internationella kedjan klarat sig. BBC har kartlagt de hittills gripna och dömda i samband med kravallerna - det visar sig att 70% av de gripits när de gjort uppror över missförhållandena i sin stadsdel egentligen bor någon helt annanstans. 
Detta ger en obehaglig koppling till hur fotbollshuliganismen organiserades, ofta som täckmantel för att skapa "disorder" för att möjliggöra inbrott, rån och andra brott. Finns en liknande bakomliggande agenda idag? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0