I fjärde månaden snackar vi snö, Kamprad, Egypten och lite fotboll

Nu har vi gått in i fjärde månaden med snö. I och för sig gillar jag vinter och det har det ju varit en hel del av i år även om jag tycker att skidspåren tappade lite fräschör efter tövädren och själv tappade jag lite fokus efter Englandsutflykter och allmän tidsbrist. Och nu lovas blidväder och det tycker vi inte om så här i början av februari.
Men det går ju bra att springa även under vintersäsongen.

När jag sprang ikväll så tänkte jag på "Uppdrag Granskning" och deras granskning av IKEA och Ingvar Kamprad. En tunn soppa tycker jag man rört ihop. Jag skall inte hålla något direkt försvarstal för Ingvar men han har genom sitt IKEA skapat tusentals arbetstillfällen i Sverige under mer än 50 år. Fråga Haparanda, utan Ingvar ett IKEA i Haparanda, jag lovar.

Det gör mig ingenting att familjen Kamprad är superrika. Fick vi igång flera IKEA så får grundarna där också gärna bli superrika. Tänk på alla börsnissar och bonus-VD:ar som inte av egen kraft egentligen skapat någonting men håvar in 10- och 100-tals miljoner. Dom bör granskas ännu mer!
"Det man tjänar i vinst i Sverige borde skattas här" hävdade Uppdrag granskning, Sverige är inte största marknad, det är Tyskland och då skall väl vinsten där skattas där...eller? Nej låt Ingvar ha sina pengar.

Egypten ger anledning till oro. Ett inbördeskrig där skulle snabbt kunna eskalera och sätta hela mellanöstern i explosivt läge. Då känns det betydligt tryggare att konstatera att Liverpool utan Torres såg riktigt pigga ut ikväll. Denna Torres som nu gått till Chelsea och som nu absolut VILL spela mot Liverpool på söndag. Jaja kan man säga. Hade matchen gått på Anfield är jag säker på att Torres INTE önskat spela. Drabbningen på söndag ser vi fram emot!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0