"Dagen som förändrade världen"

Det är tio år sedan idag på datumet som attacken mot WTC i New York inträffade. Jag kan berätta att 1982 stod Syd James på toppen av WTC i New York och förundrades över det faktum att en fransman vid namn Phillipe Petit (tror jag han hette) något år tidigare spänt en lina mellan de två byggnaderna och gått över, på samma lina.

Jag kommer också ihåg att det var två manliga hobbyfotografer som också var uppe på toppen samtidigt, de fotade inte så mycket Manhattan utan mer snygga tjejer som stod lutade mot staketet och tittade på just Manhattan. De hade mycket roligt - ja inte tjejerna kanske men de två manliga hobbyfotograferna. Själv fotade jag Manhattan vill jag tillägga.

Och så hörde  Syd precis att fyra Göteborgare anhållits för misstänkt  planering av terrordåd. Huruvida detta nu är riktigt allvarligt och kopplat till 9-11 eller inte så visar det på att världen har förändrats. Det var bättre förr, förr kunde möjligen någon AIK:are eller Djurgårdare anföra liknande anklagelser mot fyra Göteborgare när IFK;s fyra mittfältare pulveriserade en backlinje med stickare som resulterade i MÅL!

Blir det nya attentat idag? Hur stort symbolvärde skulle det inte få? Men om detta vore sannolikt så är bevakningen så stark att det är osannolikt att det skulle kunna ske, men just därför det kanske ändå sannolikt men nej vi tror inte det ändå. Dock är det troligt att några mittfältare även idag går till attack! Och det lär ju knappast förändra världen, möjligtvis förutsättningarna för matchvärden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0