Steve Jobs och Neil Young planerade superljud

Syd James skriver inte så mycket själv i detta inlägg utan lägger istället in ett klipp från tidningen Ny Teknik från den 1 februari. Nu kan man väl hävda att Steve Jobs är f d men så länge han levde så var han i den användarvänliga teknikens framkant. Neil Young har alltid testat gränser och varit nyskapande! Syd James är med andra ord i gott sällskap när han förordar vinyl och riktiga CD skivor. Det skulle kanske ha blivit ett bra team; Steve Jobs, Neil Young, Syd James och Ingemar på skivbutiken i Borlänge som jag besökte som hastigast i veckan. Något köp? undrar nu den ivriga läsaren. Svaret på den frågan är ....nej, inte något utan några!

Nu lägger jag in en liten musikalisk längtanssång i slutet, nu när det är - 25 grader och långt till kaminen
(NEJ! Jag dementerar på en gång när jag nu ser vad jag får upp via YouTube på den tänkta artisten - sånt där kan man ju inte titt....visa för andra)

Nu till Ny teknik;



Den amerikanske rockaren Neil Young har under flera år bedrivit ett korståg mot den dåliga ljudkvaliteten på nedladdningsbar musik.

Nu berättar han i en videofilmad intervju att Steve Jobs och han tillsammans arbetade med att förbättra digitalljudet.

– Men efter Steve Jobs dog verkar det inte hända så mycket, säger Neil Young.

Neil Young berättar också att Steve Jobs själv föredrog vinylplattor när han kom hem och lyssnade på musik.

– Om Steve Jobs hade fått leva är jag övertygad om att han gjort det som jag önskar, säger Neil Young i videon.

Det Neil Young efterlyser är ett digitalformat som bevarar ljudkvaliteten från studioinspelningarna.

- I mp3-formatet finns bara fem procent kvar av den data som finns i originalen, säger Neil Young.

– Mitt mål är att försöka rädda den konstform som jag utövat de senaste 50 åren. Vi lever i digitalåldern men olyckligtvis har den försämrat vår musik, inte förbättrat den.

Men Neil Young är inte motståndare till mp3-ljudet. Det han vill ha är en valmöjlighet för dem som vill ha en så hög ljudkvalitet som möjligt.

För att det ska bli möjligt krävs nya musikspelare. Neil Young tror själv att exempelvis nya versioner av Apples Ipod kan bli en sådan.

För ett år sedan hävdade CNN att Apple tillsamman med skivbolagen planerade att introducera den ljudkvalitet som Neil Young nu efterlyser. Tanken var att Apple och andra musiksäljare skulle gå över till så kallat 24-bitars ljud vilket bland annat ger en mycket bättre dynamik än det 16-bitarsljud som används för cd och komprimering till mp3.

I intervjun säger även Neil Young att han inte ser piratkopiering och fildelning som något större hot.

Han har i stället en mycket pragmatisk syn på fenomenet.

– Piratkopiering är den nya radion. Det är så musik sprids.

Av: Jan Melin
Mejla reportern


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0