Goda nyheter börjar året!

Så här skrev Dagens Industri i veckan som gick (Syd James kommenterar därefter);

Efter sju bokstavligt talat svåra år har den svårt sargade musikindustrin vänt den nedåtgående spiralen. Under 2011 ökade musikförsäljningen för första gången på länge, enligt färska siffror.

Det är undersökningsföretaget Nielsen Sound Scan som i sin årliga rapport över tillståndet i musikbranschen konstaterar att musikförsäljningen överraskande ökade under fjolåret och det för första gången sedan 2004.

Antalet sålda album i världen steg, om än endast med 1,4 procent, till 330,6 miljoner. Det är ändå en markant förbättring från året dessförinnan, lågvattenmärket 2010, då det noterades ett tapp på 13 procent.

Enligt Sound Scans siffror står den digitala albumförsäljningen för uppryckningen. Denna klättrade hela 20 procent under 2011 samtidigt som cd-försäljningen fortsatte falla med 6 procent.

Enligt musikorganisationen Narm beror ökningen på en aggressiv marknadsföring från skivbolagens sida, men även en ökad tillgänglighet via nätet och sociala media. Det rapporterar Forbes.

Årets mest sålda album kommer varken från den kanadensiske ynglingen Justin Bieber eller den kontroversiella superstjärnan Lady Gaga. I stället toppar den brittiska soulsångerskan Adele statistiken med sitt andra album 21, som sålde i  5,82 miljoner exemplar.

Näst bäst sålde smörsångaren Michael Bublés julplatta med 2,45 miljoner exemplar före just Lady Gagas Born This Way med 2,1 miljoner exemplar sålda.


Så långt Dagens Industri. Syd har i allra högsta grad bidragit till att försäljningen gått upp, ja egentligen har jag ju bidragit i många år och jag har nog inte ÖKAT mina köp 2011 (det är inte möjligt säger fru Syd i en kommentar) men bibehållet köpen på en för musikindustrin bra nivå. Nu vill jag egentligen inte bidra till musikINDUSTRIN och defintivt inte till att köpa Michel Bublés julskiva, som jag inte ens hört talas om. Men som ni vet så klarar jag bara en jullåt.... Nej jag vill köpa skivor som är akta! Inte en produktplacering!

Sedan måste även jag erkänna att Helen Sjöholm sjunger bra och att folktonerna i BAO är apatliga. Men till något skivköp räcker det inte.

Kolla in; http://www.rnrjoe.com/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0