Kreditvärderingsföretaget Standard & Poor

har sänkt kreditvärdigheten för ett antal europeiska länder. Beslutet var inte oväntat men nu skriker alla europeiska EURO-män och kvinnor i högan sky. Hur kan ni göra så? Vi har ju hittat andra pengar att låna ut! Så här kan ni väl inte göra.
När ett annat kreditvärderingsinstitut sänkte USA:s kreditvärdighet i höstas slutade det med att chefen DÄR fick sluta även "om det var planerat sedan lång tid och inte hade ett dugg med USA:s upprördhet att göra".  Nåja vi får väl se om alla S&P medarbetare sitter kvar efter helgen.

Syd James´ Institute of Financial Rankings and other Important Questions har också rankat de europeiska ländernas ekonomi och talespersonen för SJIoFRaOIQ som den klassiska förkortningen av bolaget är, säger i en kommentar:

"Herregud, jag skulle inte låna ut en enda krona (svensk eller dansk) till något av PIIGS-länderna, eller de andra heller för den delen. Kanske tant Merkel skulle få låna en spänn. Och inte skulle jag köpa en begagnad bil av finansministern i Grekland. Att ländera överhuvudtaget har en raking tycker jag är förvånande, även om de tycker synd om sig själva", så långt talesperonen för SJIoFRaOIQ.

Syd James tycker man kan illustrera hela situationen med lite musik: (Nu tycker jag kanske inte att Europas finansministrar skall göra som i texten men)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0