Nu har Syd missat hela "grejen"

Härom veckan var det en av TV-krönikörerna som skrev om att det var så mycket gråtande i TV. Man grät över makeovers hemma, att någon hantverkare klantat till det, om släktingar man hittade eller inte hittade, att någon förlorade eller någon vann. Grät gjorde man under alla omständigheter.

Imorse läste jag en annan kvinnlig krönikör som kommenterade alla galor och speciellt alla urringningar som tydligen är högsta mode vid dessa galor.

Jag har missat både gråt och urringningar, jag har missat alltihop.

Däremot har jag varit på gala själv! Nu noterade jag inte speciellt om antalet urringningar vad påtagligt stort, i och för sig var det rätt många gubbar där och dom klär sämre i just sådant mode. Trots att det var många gubbar så hade jag åtta damer till bords. Och trots att jag missat alla galor har jag dock lärt mig att MATEN är något alldeles speciellt på dessa galor, sedan må de vara Grammis-, P3-live, Sport-, Fotboll-, Musik i största allmänhetgala, Gunde-gala, TV3 söker bonde med fru-gala och allt vad de heter.

Och det är ingen vanlig mat numera, nej det är s k krångelrätter som kombineras på alla möjliga sätt, man kan knappt förstå vad man skall äta när man läser menyn och när rätten kommer in så ser man inte var det är, trots att det är så lite, eller kanske ´just därför.. Det är nog någonting poetiskt man vill få in!

Nu när jag var på galan så var det lite svårt att se vad det stod, det var rätt mörkt också nämligen men ungefär det här åt vi, tror jag i alla fall;

Förrätt: En liten musicerande lax på spenatbädd, draperad med murkelskymda lingon. Något i den stilen var det och till det serverades ett vitt vin! Som hette något också förstås: Chamonix Gordonbleu Blanc kanske?

Varmrätt: Vändstekt anka med liten potatisknöl, whiskyspunnen såskopp med ett rårört hjortron från Ytterhogdal (möjligen var det Yttermalung).
Till det serverades ett rött vin: Vino Roche? Nej det var något längre namn Roschild Roche Grand Danois kanske....? men nu är ju min franska ganska dålig så det kan ha varit något annat känt märke.

Efterrätt: Smördegsbakelse med mörk chocklad, vispad grädde och en liten major tyckte jag det stod men det såg mer ut som en liten maräng på fatet.
Nu hade festen tagit fart och Syd studerade hur det fortfarande dracks av det det där röda vinet som nu slagits ihop med det viiita viinet och så var det något annat som ena bordsdamen skvättade med. Det visade sig senare vara handsprit och inte alls dessertvinet, och inte var det gott heller men det är viktigt med handhygien så här i galatider.

Kaffe, det både stod på menyn och kom in också, det är jag rätt säker på.

Och så blev det dans - galadans men då hade alla gått hem, jag med.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0