Det gäller att vara uppmärksam

annars missar man helt att det pågår ett snökaos precis där man är. Jag såg just på TV ikväll att det är där jag befunnit mig, mitt i ett snökaos.
 
Rysskylan slår till där du minst anar det, ja, i och för sig kändes det lite kyligt om armarna när jag gav mig ut ikväll men jag insåg snabbt att jag glömt att ta på mig jackan utan hade bara reflexväst och underställ på migl. Så sprang jag omkring där i snökaoset helt omedveten om att det var det jag gjorde. Jo jag hade koll på att jag sprang även om det inte var något supertempo och jag kände att det blåste in lite snö runt fotlederna. Hade jag vetat att det var rysskylan och vinterkaos som slagit till hade jag nog blivit lite orolig.
 
Tänk om jag vetat att SMHI utfärdat en klass 1 varning, då vete tusan om jag inte kortat av min löptur någon kilometer, inte sprungit alls kanske? Inte stuckit iväg ut om jag inte haft starka skäl!
 
"Här slår kylan till" läste jag på löpsedlarna i veckan, "så förbereder du dig inför kylan". Det kan bli superkallt! Nej vi talar inte om 30, 40 kanske 43 grader kallt, men -17 i alla fall och det är inte att leka med. "Bränt barn skyr elden" heter det, undrar vad motsvarande kylhändelse kan heta? "Kallt barn skyr kylen" kanske? - om det inte vankas glass förstås.
 
Ja mina vänner ni förstår att jag bara är väldigt cynisk, raljerande och allmänt trött på att höra dessa årliga överdrifter om väderfenomenen. OK när det blåser 10 meter höga vågar, kommer 76 cm snö på två timmar, morgontidningen uteblir då kan man tala om kaos, men 15 centimeter, - 3 och "det blåser lite för mycket idag" då blir man bara trött när nyhetssändningarna toppas av att en långtradare halkat av vägen och en polisman skall uttala sig om hur man skall klara sig i trafiken sådana här dagar. Ni kan den klassiska repliken; Man skall hålla avstånd, köra lugnt och inte ge sig ut om man inte behöver. Det har vi hört nu ...........och hör varje gång zzzzzzz
 
Och under natten kan det komma ytterligare mer snö, ja kanske en hel decimeter. Då blir det nog kaos igen och då lär man upp i tid imorgon bitti så man imte missar hela grejjen, igen. Det vore ju lite förargligt. 
 
För att göra den här notisen fullständigt bottengnällig  så tar vi en låt som Syd är precis lika trött på som det där med avstånden mellan bilarna.  Good night!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0