Värsta managementkonsulten

En helt annan händelse i veckan påminde mig (Syd alltså) om ett antal "spännande" managementkurser som man fått gå genom åren. Några saker återkommer alltid och jag skall snart förklara hur jag hamnade i denna tankesnurra.
 
ALLA managementkurser behandlar "Maslows behovstrappa"; oerhört spännande, första gången kanske men inte när man hört den 24,7 gånger. Men den är med och man skall inse både det ena och det andra.
 
Sedan brukar man ibland, inte lika frekvent som Maslows trappa, även prata om "Pavlovs hund". Ett exempel på klassisk betingning om hur en given signal kan få hunden att dräggla UTAN att det kommer mat. Nu såg jag dock en annan variant där två hundar i samtal konstaterade; "nu har jag fått husse dit jag vill; jag behöver bara dräggla lite när den där klockan ringer så får jag mat en kort stund senare" -nåja det sista var en överdrift men i alla fall.
 
Sedan kommer "Yohari-fönster", som skall ge lite insikt om att man inte har insikt om ens egna dolda sidor - som man inte ser själv men som andra ser (rena deckaren är det) och sedan kommer något som man brukar hävda hänger ihop med "Alice i Underlandet", riktigt hur kommer jag inte ihåg men ihop hängde det på något vis och det är när Alice eller någon annan därborta i Underlandet skall fråga efter vägen:
- "Vilken väg skall jag välja?" frågar någon obeslutsam (skall symbolisera någon obeslutsam chef antagligen)
- "Vart skall du gå då?" frågar en smart (skall symbolisera någon smart konsult som ställer de smarta frågorna)
"Det vet jag inte", säger den obeslutsamma - (som inte har TYDLIGA mål för sin verksamhet)
- "Då spelar det heller ingen roll vilken väg du väljer", säger den smarta konsulten (som då vill påvisa vikten av målstyrning osv bla bla).
 
Nu till verkligen (telefonen ringer)
- Ja, det är Syd!
- Hej det är X, jag tror jag åkt fel!! HUR skall jag åka???
- Var är du då?
- Jag vet inte!
- Finns det någonting du känner igen?
- NEJ! INGENTING!
- År du på väg Söderut eller Norrut. Åt vilket håll åker du?
- Hur skall jag kunna veta det?
 
Hade jag då varit den smarte managementkonsulten skulle jag har svarat: Då spelar det heller ingen roll vilken väg du väljer!
Men det gör man inte utan man guidar tålmodigt vidare så att familjen kan samlas så småningom, som en enda stor familj.
 
Det var alltså det som fick mina tankar att fara iväg till managementkonsulternas förlovade land.

Kommentarer
Postat av: Björn

Återigen en egenproducerad cd med låtar o artister man inte hört förut!Syd gräver bra ur sitt outtömliga förråd vilket vi verkligen uppskattar!gamla årets sista har suveräna låtar där flera växer efterhand.Flow!! Vad kommer till midsommar!!Gott Nytt år!!

Svar: Tack, trevligt att ni uppskattar CD:n, tankarna på sommar-CD har redan börjat! Play on och Gott Nytt År!
sydjamesrevue.blogg.se/hytterikmanagement

2012-12-31 @ 13:05:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0