Gräsänklings blues

Kvart i fem???!!! Skall du gå upp kvart i fem var mitt lite förvånade utrop när lampan släcktes igår kväll/natt. Mina egna ögon hade släckts ett antal gånger dessförinnan - jag har en god vana av att ofta somna med böcker, tidskrifter, DN, DI eller något annat läsvärt med lampan tänd. Fru Syd brukar påminna mig att släcka när hon hör hur respektive alster börjar glida i händerna. Hur som helst - kvart i fem skulle det upp och duschas och ha sig för att tjej...nja damgänget skulle åka till Stockholm 06.30. Mina råd att det räcker väl om du går upp klockan sex gick inte hem.
 
Så nu har jag läst dagens tidningar, gårdagens tidningar, ätit frukost, kan inte starta röjsåg eller gräsklippare ännu utan tittar ånyo i gårdagens DI Weekend där den hyllade musikjournalisten Jan Gradvall intervjuat ABBA-medlemmarna. Och givetvis var ABBA redan 1974 Jans stora favoriter och som betytt allt för hans musikaliska skribentutveckling. Herr Gradvall är duktig men ibland tycker sig Syd se rätt identiska skrivningar som han sett i MOJO någon vecka innan, speciellt en artikel om Johnny Cash för något år sedan kändes väldigt bekant. Hur kom jag på den här nu kan ni ju undra och det kan jag förstå.
Jo bland skivrecensionerna fanns en recension av Beady Eye med den samlade recensionstexten; "Forbes, kom tillbaka, allt är förlåtet". Den där fyndiga Gradvall tänker läsarna nu men då slår Syd till med ett journalistiskt dråpslag och kan meddela att den där är gammal, den texten fanns i annan form redan på 80-talet där någon svensk artist fick en överkorsad geting i betyg med texten; "Carli Tornehave, kom tillbaka, allt är förlåtet".  Vem vet det kanske till och med var på 70-talet, men å andra sidan är ju återutgåvor populära. Snacka om avslöjanden, snacka om whistle blowers!
Så populära att jag överväger att köpa en remasterad box med Moody Blues. Någon som minns dem? Jag och Roland, Lars E och andra vi kunde sitta och leta dolda figurer i omslagen till LP-skivorna, analysera symboler och texter i timmar. "On a threshold of a Dream" "Nights in White Satin" det ni, är något ni som inte växt upp med LP-skivan kan förstå, analysera skivomslag, spännande var det...... Jag minns speciellt ett omslag, nej jag skall inte trötta er men ni kan alltid söka på Roger Dean. Och har ni händelsevis Greenslades första LP i hyllan meddela mig, jag köper den! Spotify i all ära men några skivomslag att analysera finns inte, och ljudet är packat ner till max 30 procent av originalet.
 
Fru Syd fick en uppmaning i morse; "närmar du dig Drottninggatan så får du hämta min CD/LP som jag lagt undan på Bengans, gå från Åhlens ner mot slottet, 150 meter väster sida, hörnbutik". Vad fru Syd ännu inte vet är att hon kommer att få ett SMS med texten "När du ändå är inne på Bengans köp nya Black Sabbath också". Då blir hon så glad...så glad.
 
 
 
Ännu värre än man minns

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0