SJ blir så trött på SJ och andra tågoperatörer!

Vi susar just nu in på Hallsbergs station, Syd och jag! Vi är på väg mot sydligare breddgrader! Nu skall vi väl inte överdriva utan konstatera att vare sig antalet grader på bredd eller temperatur skiljer så mycket från utgångspunkten.

Men vänta, vad nu, åker vi tillbaka? Det är ju fel håll! Undrar om lokföraren har satt sig i fel ända av tåget? Nej nu bromsar han in, kraftigt! Det svänger runt nu, spännande det här blev då! Ser ut som vi står mitt i en trädgård just nu. Kan detta verkligen vara rätt?  Undrar varför vi står mitt i detta egnahemsområde! Signalfel?

Precis, så är det, för vilken gång i ordningen har man inte hört den informationen på våra ”kära” tåg! Men rösten säger att vi kommer att få rulla vidare? Det hoppas jag! Undrar just HUR stort signalfelet är? Kan det lysa mycket eller bara lite fel i signalerna måntro? Eller också lyser de inte alls.

Vi är på G igen nu, vi har lämnat villaträdgården och plötsligt känns det lite lugnare, riktningen mot Mjölby känns utstakad, jag till och med se att det finns ett spår. Kanske är ett nytt spår efter ombyggnaden mellan Motala och Mjölby? Hoppas han hittar, lokföraren

Det var inte tänkt att det skulle bli en direktrapport från tåget men jag måste säga att det här känns lite nytt, dock inte speciellt roligt. Det går för sakta och nu är vi inne i en plantskola. Den här sträckan har jag åkt förut, säkert hundra gånger genom åren men detta har jag aldrig sett förut. Man kanske ser mer nu när det går så här sakta, väldigt sakta går det.. Där står det en björk….fin den är då, så där ja nu har vi i alla fall passerat den björken. Nu ökar farten! En aning i alla fall, tror jag. Nja, tveksamt.

Tåggrannen läser Jane Austen, tågen gick nog ungefär i den här farten då också. Det här med snabbtåg tycker jag känns som en pseudodebatt. Jag skulle vara glad om vi kunde öka från 20 km i timmen till 40. Men det gör vi inte, nu bromsar vi in igen! Ännu mera signalfel?

Nu står vi mitt i skogen! Solen skiner, men tiden går! Anslutningståget. Jag säger bara det…..

Spårledningsfel – röda signaler! Spännande. – Vi måste köra mot röda signaler och skriva blanketter säger tågföraren. Skriva blanketter? Varför skriva blanketter, vem skall läsa dom? Nu?……

Tänk att det alltid skall krångla med tågen! Jag som egentligen gillar att åka tåg. Trött blir jag.

Vi får se hur det går, det kanske kommer en senare rapport!

 

Fick just höra att Stockholmståget från just Stockholm mot Malmö också är försenat, det kan gå, fast jag tvivlar. Starkt dessutom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0