Dan före dan

fast egentligen är det nu kvällen före dagen och jag hör Lasse Kronér i bakgrunden någonstans. Ute faller snön, ute fattas snön menar jag, även om det nu blivit betydligt mer "vinterlikt" när temperaturen fallit ner mot nollstrecket  Det varnas för halka. Trafiken har varit intensiv genom LA idag. Åt både norr och söder.
Bokhandlaren nöjd, jag har bidragit.
Imorgon är det klappdags, brist på paketrim. Sådant har vi inte tid med nuförtiden, det skulle kanske finnas en klapp-app där man lägger in klappen och sedan swischar ett passande rim in. Förresten funderade jag på om julgran och klapp-trä är synonymer? Vi lägger ju klappar runt ett träd.. Nu har ju betydelsen en annan, åtminstone ett dialektalt uttryckssätt, mening om någon i negativ bemärkelse; "den där, han är ju ett riktigt klapp-trä".(*se fotnot) Nej vi låter nog julgranen vara julgran som står där grön och grann i stugan.
Jag såg f ö en julhälsning där alla uppmanades att inte bråka, julen är ju en "psykologisk" högtid där känslorna, blandade med mat och dryck,  ibland spelar spratt. Det är betydligt trevligare med klappar till någon än att klappa till någon. Ibland är "r"-en viktiga..
Jag hörde (hmm värst vad jag både såg och hörde idag då) på radion idag (när man gick och julpysslade) att det i veckan var 15 år sedan Kirsty MacColl dog, påkörd av en båt av alla öden. Kirsty MacColl.
 
Hon kommer här. GOD JUL alla läsare!
 
 
 Fotnoten finns längre ner, scrolla på om ni inte vill höra Kirsty.
 
 
*Fotnot: Enligt en sammanvägning av olika argument i lokalsamhället kan vi konstatera att julgran och klapp-trä inte har med varandra att göra. "Klapp-träet" är betydligt mer närstående "stolpskottet" i den bemärkelsen att båda orden uttrycker en negativ bild av en person; (han, hon, hen, det), Oftast i uttrycksformen; "den där, han är ju ett riktigt "stolpskott" alternativt då ett riktigt "klapp-trä".

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skulle skriva nåt fyndigt.....men det är ingen idé. God Jul. Hoppas du slipper "klapp-träna" i helgen. Och försök undvika att "träna" för mycket;) // Elisabeth

Svar: Tack, ingen klapp-trä synes ännu! Kanske säsongens sista löptur i skogen idag, snön faller!
sydjamesrevue.blogg.se/hytterikmanagement

2015-12-24 @ 00:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0