En tredje Palle i Ångermanland...

"Vår nya prins vars namn meddelades i veckan heter nu Nicolas Paul Gustaf om jag uppfattat det hela rätt", säger Syd James i en kommentar. Syd fortsätter;  "och hertig av Ångermanland därtill, fint skall det vara minsann.
Nu valde man tilltalsnamnet Nicolas vilket kan förefalla märkligt för en hertig av Ångermanland. Nicolas låter mer som en representant för den ryska ortodoxa kyrkan eller som en avbild på en rysk ikon , jag kan se någon som står där och kollar in ikonen ; Vem är det där på ikonen?, frågar personen. Ser du inte det?; Det är ju Nicolas från Sankt Petersburg!
Nicolas skulle ju kunna kallas Nico, men det är inte heller bra för då kan det blandas ihop med den där sångerskan i Velvet Underground. Nej det hade varit bättre att välja Paul"
"Det blir den fjärde Paul jag känner" säger Syd. "En Paul i Grängesberg och men sedan är faktiskt de två andra från Ångermanland, och nu skulle det kunna bli en tredje Ångermanlänning som heter Paul". "Alla andra Paul jag känner kallas Palle" säger Syd,  "och det hade ju varit en lysande namnkombination med Prins Palle Hertig af Ångermanland".
 
Vi får väl se om mor och far till Palle tänker om, följer Syds råd och faktiskt kallar Palle för Palle.
 
Vi andra skulle inte komma på tanken att kommentera prisens namn nu när vi står inför midsommarhelgen. Sommarsolstånd på söndag. Då vänder det! Ja vi kan ju hoppas för nu är det snart lika kallt som ifjol. Nja inte än med det hinner vi nog med. Det blir till att hoppa runt som små grodorna långkalsonger och öronlappar. Utländska personer funderar redan nu vad vill håller på med och med kalsonger och öronlappar, nja då blir det nog tungt i övermått, som den värsta Bergman-film.
 
Annars hörde jag påannonsen på kvällens nyhetssändning i P4`; "Nu har precis Vallokalerna stängt i Danmark, där det är val" - det är nyheter det. Ni tror jag skojar lite grann. Lyssna in SR play ni.
 
Glad midsommar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Midsommarkylan står för dörren. Påminn mig inte. Jag ska ut och plocka blommor i morrn. Nicolas är väl fint? Det är bra att de inte återbrukar de gamla vanliga namnen i all evighet utan kommer med något nytt. Men visst låter han som en grek? Men å andra sidan tror jag att kungafamiljen är så uppblandad i sitt ursprung att det säkert finns en gnutta grekiskt blod där?

Svar: Absolut Nicolas är ett fint namn men slår det Prins Palle? /SJ
sydjamesrevue.blogg.se/hytterikmanagement

2015-06-18 @ 21:47:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0