Runnkörning istället för rundkörning, eller som vi säger "ruuuunnkörning"

Fru Syd är på turné i utlandet och badar i havet. Själv kan Syd snöra på sig långfärdsskridskorna och bege sig till annat vatten, i form av Runn. A lake outside Falun where of lot of people iceskate, in Winter, (in summer no). Gjorde ett lite internationellt tillägg så att alla läsare i andra länder förstår vad jag skriver om.
Hur som helst, imorse var planeringen inställd på att åka till Ishallen och åka skridskor, det gillar jag nämligen, ja inte ishallen specifikt utan att åka skridskor. Jag var där för ett par veckor sedan och åkte, jag och 46 knattar med tillhörande föräldrar. Där blev det rundkörning, eller som vi säger på DALMÅL; ruuunnkörning. Många varv blev det. Lite åkning runt tekningscirklar, överstegsåkning i höger- och vänstervarv, runt runt. Lite enahanda blir det i Ishallen.
 
Men så var tröttheten rätt påtaglig imorse så jag omplanerade förmiddagen och tur var det för sedan blev jag inbjuden till Runntur istället. Och inte nog med det, trevligt sällskap ingick och fika. (For all of you who have been in The Netherlands with us, this was traditional fika). Hur som helst, kanon blev det. Har inte åkt på flera säsonger men skären satt där ganska snabbt.  Scccchom, scchom, sccchom, ungefär så låter det. Drygt 2 mil, sedan mer fika och hem till dusch och Chelsea-Manchester City i FA Cupen, ett sömnpiller. Både bokstavligen och bildlikt....
 
Som om det inte vore nog med nöjen så har både dammsugaren, och strykjärnet gått heta ikväll. Nu skall vi bara spola isen, skojar lite, nu skall vi bara vattna blommorna, jag och vattenkannan. Sedan skall jag nog lägga mig och tänka lite på schoom, schoom och känna hur det svider i kinderna, det gör det nämligen. Plankan blir det nog också!
 
Schoom på er!
 
Foto: From Syd James Ice Skating Collection
Det framgår inte på bilden, men det går fort! Väldigt fort, konstigt att skuggan hinner med.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Leifsan

Hej,
det där ser härligt ut. Tyvärr har det inte blivit någon skridskoåkning för egen del. Det där med isar är besynnerligt. Nere vid Karlbergskanalen sitter en skylt som varnar för att det är svag is vintertid. Jag har länge gått och funderat på hur det är med isen sommartid.
Varma skridskohälsningar
Leifsan

Svar: Den skylten borde du fotografera, finns många spännande skyltar för ett helt galleri!Trevligt att se dina noteringar Leifsan!
sydjamesrevue.blogg.se/hytterikmanagement

2016-02-22 @ 07:13:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0