Knausgård skriver om "Min kamp" Syd James skriver om "sin kramp"

En första semestervecka har passerat. En omväxlande vecka såväl vädermässigt som "göramässigt". I veckan var vi på Jazzkväll med våra grannar för att lyssna på Lisa Nilsson och Nisse Landgren. Trevlig picknick i kvällen med god mat och trevligt sällskap. Vi pratade en del om sommarläsning och där just Knausgårds "Min kamp" fanns med i grannens hängmatt och läsplattan. Själv har jag inte kommit mer än marginellt till bokläsningen ännu.
Det blev hårdkörning i veckan, ja kanske inte direkt hårdkörning men delvis ändå kanske. Dryga 3 mil skogskörning med mountainbike, 25 km tempo på den andra cykeln, Volleyboll (varje söndag) och långa målarpass. Sedan hade Syd tydligen slavat med drycken för i fredags kväll slog århundradets kramp till, vid middagsbordet med nyanlända gäster. Syd säger själv i ett uttalande; "man har haft kramp många gånger tidigare och smärttåligheten är rätt bra men detta var ett negativt rekord i bägge avseendena". Krampen i vänster lår (cykling - där vi vet att den svaga punkten just är lårmusklerna), var av en helt annan dimension- fruktansvärd. Den satt i, svetten bröt fram, krampen satt i, jag svimmar av smärta, nästan i alla fall. Så småningom så släppte det, kändes dock som en evighet och dagen därpå så kändes det som om det var första dagen på benen efter att ha legat i influensa i 14 dagar. Inte bra, konstaterade fru Syd och jag var benägen att hålla med. Så nu blev det lite lugn cykling på lördagen med inlagda fikapauser och volleyboll igår. Och så har jag druckit mer.
 
Denna situation är dock en bagatell med tanke på Nice och Turkiet och då förvånar det ännu mer att en av veckans verkliga" boomar" verkar ha varit "Pokemon Go" . Man tar sig för pannan, åtminstone gör Syd det och konstaterar samtidigt att någon kallsvett inte finns där, och funderar. Finns det verkligen inte någon annan vettig sysselsättning för understimulerade personer med, som det verkar, hur mycket tid som helst, än att springa runt med en "app" och jaga Pokemonfigurer?? Börskursen stiger, folk gör nästan vad som helst för att hitta någon speciell figur. "Augmented reality" - ungefär "förstärkt verklighet" är det som erbjuds. Behöver verkligheten verkligen förstärkas, räcker det inte som det är i denna oroliga värld där det mesta verkar gå i otakt för närvarande?
 
Om det blir "augmented reality" på Kiviks marknad som startar idag vet jag inte, förstärkta bilköer blir det men Syd styr den s k kosan åt annat håll för att införskaffa mer målarfärg. Och sedan blir det kanske ett cykelpass under dagen. Vad säger ni? Ta det lite lugnt, ja men det är ju flera dagar sedan nu som "Min kramp" slog till... men jag skall erkänna att en viss eftertanke finns även hos Syd...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0