Syd och Sven-Ingvars

Sven-Erik Magnusson RIP. Även Syd har haft en relation till Sven-Ingvars som dock varierat över åren. Det har dock alltid funnits en folkmusikton och rytm i Sven-Ingvars musik som gjort att det har känts helt acceptabelt med Sven-Ingvars nu på senare år till skillnad mot mycket annat.
"Dock var min tidigare relation till S-I mer ansträngd",  berättar Syd James och fortsätter; "som tuff 10-11 åring så var det Beatles och de tuffa grabbarna i Hep Stars som stod högst i kurs. De första 7-8 singlarna var Beatles tills någon äldre kamrat påpekade att det även fanns andra band. Hep Stars blev det då. Det tog tid att bygga en skivsamling, någon enstaka singel när veckopengen sparats ett tag och så blev det jul och jag såg på paketet att det var en singel! Beatles eller Hep Stars eller kanske Rolling Stones? Nej till min stora besvikelse så var det en singel med Sven-Ingvars. "En sjömansjul på Hawaiii". Kunde inte tänka mig en värre julklapp då. Jag var näst intill förkrossad och inte blev det bättre när jag vid nästkommande födelsedag dessutom fick en annan singel med samma grupp; "Börja om från början" tror jag den hette. Vilket mörker".
 
Hep Stars gick över och Syd själv gick över till filmmusik eftersom den då ännu tuffare 12-13- åringen ständigt var på bio (utom förstås när FAIK eller VIF hade hemmamatch). John Barry med James Bondteman, Ennio Morricone, annan svår filmmusik. Konstigt. Men det blev annat så småningom. Någon mer singel med Sven-Ingvars blev det dock aldrig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0