Nya insikter

Syd James själv har ingen uppfattning om situationen har uppstått så just nu går tankarna för fullt. Är det så eller är det inte så, ja lite som "to be or not to be" som den gamle skribenten uttryckte saken för några år sedan.
Det vore ju väldigt tokigt om man gått runt och varit och inte uppfattat att man varit just det. "Då har man ju missat hela poängen", som Syds nära vän uttryckte saken.
 
"Är det lite som att bli förbannad?", funderade vännen vidare. Svårt att säga men vi måste nog verkligen gå till botten med detta. 
Vad är det då för nya insikter som Syd James själv och hans nära vän eventuellt har fått den senaste tiden. Jo att vi  faktiskt KAN vara "sekundärkränkta".
 
Så här skriver nämligen Tidningen "Språk" eller "Språktidningen".
 
 
Läser man detta så känner man igen sig, jag kan ge några tydliga exempel;
 
Exempel 1: Leksand åker ur SHL våren 2017, Syd var inte med i Leksands spelartrupp men blev ändå klart upprörd. Det blev säkert ledningen för Leksand och supportergruppen också. Jag kände för dem, alltså blev jag ställföreträdande upprörd och sekundärkränkt, säger Syd. Mora borde ha tänkt på det, faktiskt. Man blir ju alldeles upprörd fortfarande!
 
Exempel 2: Moraborna blir upprörda över att inte hela Dalarna omfamnar laget som får spela mot Färjestad och Frölunda istället för mot Troja Ljungby. Det skulle jag också bli om jag bodde i Mora och då kanske jag till och med skulle bli primärkränkt! Nu bor jag inte i Mora så då är jag ställföreträdande upprörd, dvs. sekundärkränkt!Moraborna är ju nämligen rätt bra trots hockeylagets ojusta uppträdande och ordnar Vasaloppet och en massa andra grejjer.
 
Exempel 3: Vinner jag på Lotto? Nej! Definitivt kränkt! Vinner andra som jag känner på Lotto? Nej inte dom heller och då blir man direkt sekundärkränkt. 
 
Exempel tre visar på hur utbrett detta är! Ni ser själva; både kränkt och sekundärkränkt i en och samma Lottodragning. Man kan bli upprörd för mindre, faktiskt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0