Fagra nyårslöften inför 2018

Nej, det blir inga löften i år. Vid nyår lovas det både det ena och det andra utan att vare sig det ena eller andra senare blir av så Syd James håller sig till gamla Orsa kompanis devis" Vi lovar ingenting bestämt".
 
År 1894 var Orsa Kompani på väg hem efter avslutat regementsmöte. Inkvartering skulle ske nära Komtillmåtta krog i Gagnef. Kaptenen misstänkte att beväringarna skulle förfriska sig och lät korpral Gifting ta löfte av sina mannar att inte missbruka brännvinet. För att kunna hålla sitt löfte anmälde korpralen - "Kapten! Orsa kompani lovar ingenting bestämt." Kapten förstod men de bevingade orden har och kommer alltid att missförstås. Man trodde att Orsa kompani inte visste vad de ville - men i själva verket ville kompaniet inte lova något de inte kunde stå för.
 
Så det är lika bra det. Dock skall jag försöka dokumentera lite mer av vad jag gör, säger Syd James, i en nyårskommentar, det är bra att sätta lite press på sig själv.
 
På tal om Orsa så såg Syd att Kalle Moreus skulle lämna SVT, undrar om han varit tydligare än kompaniet var och verkligen slutar. Kalle är duktig, en multimusikant, men eftersom han mest medverkar i olika "sjung-program" som Syd undviker till, i stort sett vilket pris som helst, så ser jag sällan Kalle live i rutan.
 
Det milda vädret håller i sig, vi tackar dock världen för Grängesberg där snötillgången är så pass god att det är fullt acceptabla spår. Men vi efterlyser några graders temperatursänkning, det skulle ju läsa även klimatproblemen... nu har väl inte Grängesberg den påverkansgraden på världsklimatet även om man en gång i tiden var en världsaktör med malmexport över hela världen. Det vara dock några år sedan, inte lika långt tillbaka som Orsa kompanis avslutade regementsmöte men ändå. När jag funderar vidare, säger Syd, så undrar jag om jag inte gjorde den s k "lumpen" på Orsa kompani själv. Jag tror nästan det, exakt så var det! På ett ungefär i alla fall... God fortsättning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0