Från Oxberg till Gran Canaria eller tvärtom egentligen

 
 
Det har fram tills nu varit en omväxlande januari. Vädret har varit stabilt vinterlikt så milen på skidor har ökat trots ett avbrott under några dagar då fru Syd och Syd gjorde en liten avstickare till Kanarieöarna. San Augustin var resans mål där vi fick låna en perfekt placerad lägenhet under några dagar. Svensk sommar i januari. Låt vara att vinden friskade i men med lite lä så låg temperaturen på 22-25 grader. Atlanten låg inte spegelblank men vacker.
Sedan finns det en del turistfällor som inte är lika vackra, tyvärr. Jag har lite svårt att inte få en negativ mental påverkan när det står ett par avdankade gamla tyska dansbandsångare och underhåller gästerna på en söndagseftermiddag. Nej jag tog inget kort på dem...fru Syd sa nej och det fanns dessutom andra som tog kort av helt andra skäl; de ville minnas denna eftermiddag som var sååå myyysig där på strandserveringen. 
 
Så flög vi hem till 30 cm nysnö och en yngsta dotter Syd som anmält sig till Moraloppet i skidor, 44 km som kvalificering till Vasaloppet. OK jag skjutsar och när jag ändå är där så kan man väl lika gärna åka själv också. Efteranmälan i Oxberg och lite orolig blev jag när det var fem tävlingsklasser och en motionsklass som såg ganska tom ut. Även om Syd tränat på ganska bra under Kanarieöarnas sol så var det inte optimal förberedelse och dessutom var det tungt när klockan ringde där vid 5-tiden lördag morgon.
 
Ena dagen sitter man på en balkong och äter frukost och lyssnar på vågskvalp från Atlanten, 22 grader varmt, är det en val därborta? Andra dagen sitter man i en buss i Oxberg och trycker i sig några extra förmiddagsmackor och vatten, 8 grader kallt, är det en vallabod därborta?
 
Hur gick det då i loppet, jo målsättningen uppnåddes; jag kom inte sist, jag kom i mål och jag kom klart under fyra timmar. Jag kunde säkert gått lite hårdare men spåren blev mjukare allteftersom, jag var aldrig tröttare än att jag kunde kolla in stugorna efter spåret. Mycket snö- säkert över metern på vissa partier - vackra lägen......säkert mygg på sommaren- så fint var det. Tror förresten att vi hörde en mygga på GC också, tror jag, fru Syd tyckte det,men det var nog bara Syd som surrade där i nattsömnen. Jag stod nämligen i bandymål en natt därnere, i ett damlag och vi vann. Matchen gick för övrigt på Grängesvallen och varför målet stod nere vid enda hörnflaggan blev aldrig klarlagt. Sedan var jag ute på andra äventyr också - mycket att prata om har jag - om nätterna........ tyst nu! brukar fru Syd säga. 
 
 
Lite piggare än så här var jag efter Moraloppet, säger Syd.
 

Undrar hur Syd skall valla på lördag? Nej det var nog inte så funderingarna gick här på stranden.
 
 
Ser nästan lite laddad ut!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0