Från Karibien till snöslask

bJag måste erkänna att de flesta av mina fördomar kom på skam, jag trodde att alla passagerare, utom vi och våra vänner förstås, skulle vara kraftigt överviktiga pensionärer från typ Pittsburgh som kastade sig hej vilt över bufféborden. Sedan skulle samtliga förflytta sig till en bingohall efter att pöst vid poolen en stund.
Fel kan jag säga, visst det fanns några kraftigt överviktiga, mycket krafigt till och med, där nästan permobilen försvann under de svällande bakdelarna. Men de nästan 3000 passagerrna var av alla sorter. Ja medelvikten var högre än min, det är den oftast kan vi väl tillägga, men många tränade och i alla åldrar. Om medelvikten var högre än min så var medelåldern lägre.
Och hur var då båten? Imponerande måste jag säga, Oerhört hög nivå på allt, ingen inställsam sevice utan den kändes äkta och var genomgående på högklassisk nivå. Maten bra, träningsförutsättningarna bra, varmt och skönt.Kort sagt: Det var väldigt bra så min semesterångest försvann successivt och helt plötslgt kändes Vasaloppet väldigt långt borta. Men anmälan inför nästa års Vasalopp är redan gjord, det blir öppet spår för min del så kan jag fokusera på att matcha döttrana i det "riktiga" Vasaloppet.
 
Spåren i Karibien efter föregående hösts orkaner var påtaglig på många håll, vart 25:e "räknar" med en orkan av denna dignitet, men med tanke på det redan varma havet kan man fundera på om det inte blir mer ofta och med stor kraft. Inte så mycket att förvånas över men icke desto mindre oroande.
 
Att så många blir förvånade över att all den data vi själva lägger in på Facebook sparas och kan samlas upp är förvånande. Syd:s talesperson för IT- och sociala media frågor kunde redan för några år sedan berätta att efter 150 likes på FB vet FB mer om dig än dina vänner, efter 300 likes vet FB mer om dig än din partner. Ja det sista kanske man kan fundera på men att vi kartläggs och att data kan användas fel borde vi alla inse i dagens diagitaliserade värld där det finns få förlåtande zoner. Beteendemönster påverkas, näthandeln ökar och till och med den skivbutik som jag "brukar" (varit där en gång förut) i Miami var stängd. Hela den butiksradan var utraderad och många skyltfönster hade brunt papper som fönsterdekoration. 
 
Vi tillbringade en dag i Miami, kring Ocean drive. Snacka om skyltfönster, levande, gående. Där exponerande man allt, ja nästan i alla fall. Bara överkroppar, ojdå jag såg fel det fanns en liten topp där ändå..tatuerade muskelbyggare och 2726 bystdrottningar. Kroppsfixering av stora mått. Ja det fanns några kroppsfixerade på båten också men då mer i formen av att man dragit åt ansiktsmusklerna rätt rejält. Då känns det ändå rätt bra att man fortfarande kan le och kisa mot solen utan att det drar ända nere i knävecken.
 
Jetlegs eller snarare jethead har jag, rejält kan säga. Men nu väntar dammsugaren och snöskyffeln sedan får vi se om det blir en skidtur och då känns plötslgt Karibien, reggae och 35 graders värme långt borta.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0