Djup litterär upplevelse leder örat - Syd berättar och funderar

Häromdagen inköpte jag det mycket viktiga litterära alstret; "1001 Album du måste höra innan du dör". Nu har jag börjat bläddra i denna bok för att utröna hur mitt eget lyssnade stämmer överens med bokens urval. Jag skall nog införskaffa den engelska originalutgåvan för det finns en del konstigheter i Lennart Perssons val i denna svenska utgåva. Nu är det ju inte de 1001 bästa albumen i rangordning utan album från varje decenium från 1950-talet och framåt. Jag kan konstatera vilket i och för sig inte är någon överraskning att 50-talet är höljt i mental dimma, totalt! Nej Beatles var de som fick mitt musikintresse att vakna till liv på allvar. (Tyvärr inträffade en djup tragisk händelse i mitten på 1960-talet som kunnat sätta en punkt för mitt musik- och skivintresse: en jul fick jag "En sjömansjul på Hawaii" med Sven Ingvars! i julklapp.Herregud vi talar ju om årtiondet då Peace and Love var ledorden. San Fransisco, Flower Power, Hendrix, Stones, då kan man bara inte få en "Sjömansjul på Hawaii" med Sven Ingvars! Jag gråter fortfarande!)
Det är spännande det här; vilka skivor har jag utav dessa 1001 album?; Den första är "The Freewheelin´Bob Dylan. Dock inte inköpt i coltåldern utan långt senare men ändå en original-LP. Varje Dylanskiva innehåller klassiker; Blowin in the wind, A hard rain´s gonna fall for att nämna ett par från detta alster.
Slutet på 1960-talet. början på 1970-talet då börjar Syd komma igång. Här finns det mesta i samlingen men en del har jag aldrig hört. Jag skall inte nämna min nya idé för fru Syd: Att införskaffa det som fattas så jag har alla "1001 Album som jag måste höra innan jag dör". Nej det vill jag inte heller förresten; tänk er själva när man är framme vid sista skivans genomlyssning.......Nu lägger vi undan den här boken tycker jag och så fortsätter jag att läsa "Vädermannen", Lundells senaste, men första lite musik, persikor och vispgrädde det är nyttigt det innan man skall lägga sig..........
..........................................................................................................................................
Jag skulle ju kunna köpa alla skivorna men inte lyssna på dem, men å andra sidan jag har ju 1002 andra album att lyssna på...............Nej jag gör som jag tänkte innan jag köpte boken: Köper The Verves senaste (Verve är med i boken)...... 
För övrigt skall jag gå med i supporterklubben för Lassi K! Roddaren ni vet! Vilket kanonmål Gerrard gjorde idag, kul att Stoke vann........................hur f-n kan BMX vara en OS-sport?...................och inte hann jag springa idag,å andra sidan sprang jag inte igår heller men i torsdags....bra vända......nu tar jag persikorna..................................................................................Vem tog sista grädden????Hallå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0