Tågbyte i Hallsberg - ett drama i tiden

Syd är på resa och bytte idag tåg i Hallsberg, minnegoda Sydläsare minns att här har vi varit förut. Som tågvan resenär blev Syd tillfrågad av en kvinna om tåget till Töreboda. "Samma som mitt" meddelades. Detta blev inledningen till en intressant konversation med denna lady. Efter en stund fick jag frågan: Hur gammal tror du jag är? Sådana frågor svarar jag aldrig på, inte efter att jag för många år sedan på samma fråga, dock inte samma kvinna, gissade att damen ifråga snart skulle kunna ta delpension (60 år dvs). Fel svar kan jag säga, gissade så där en 25 år fel och åt fel håll........Aldrig mer lovade jag mig själv och det har jag hållit. Nu stod jag inför denna situation på en regnig perrong i Hallsberg.
Nja hur gammal är du då frågade då Syd istället: 77 år! Och då kan man träda fram och säga; Det trodde jag aldrig, minst 15 år yngre!** Nu behövde jag inte ljuga heller för det stämde faktiskt. Kom från Storuman och jag såg "lappblodet", nej så var det inte, Finland och Valloner. Imponerande pigg madam. Och som sann gentleman bar jag både väskan och höll paraplyet. Det är klart att en yngling som Syd träder in. Lite hjälte så där......

** Hallsberg ligger i Närke, det vet ni. Tur att man inte är närking, tänk er själva samma mening i sann Hjalmar-anda: "Dä trodde ja aldriiiiig, miiiiinst femton´år yyyyngre" (Då hade jag aldrig fått bära någon väska).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0