A small history from Oxford/En liten historia från Oxford och SJ*)

*) A very famous swedish company like "British Rail" with one major difference: BR trains on time SJ:s not.

Syd has been on the so called "vift" and the time to write about the Oxford journey haven´t exist -- until now.

Syd har varit på den så kallade "viften" och har inte haft tid att skriva, men nu har han det. Eftersom min läsarkrets har blivit så oerhört internationell så måste Syd bli flerspråkig - engelska, tyska, spanska ligger ganska naturligt för Syd medan andra språk kan kräva både en Google translate hit och en dit.

Short summary in english; - I will write a short summary in english but I leave the spanish, german and other regional dialects out for the moment and maybe forever.

Oxford var en mycket trevlig bekantskap och förutom att träffa dotter Syd var nog bokhandeln "Blackwell" den mest fantastiska upplevelsen. Att något sådant existerar i dagens värld av Ipoddar, Spotifyar, läsplattor och annat s k IT-krafs är underbart. Där kan man lätt förköpa sig på böcker om både det man är intresserad av och det man inte är intresserad av också bara för att man blir så inspirerad. Allt fanns: Från Stieg Larsson och Mankell till "Lokala potatisodlare i Manchuriet under den tredje dynastin" - ja nu kanske jag överdrev lite men utbudet var enormt! Tack verklighet!

Och inte nog med det: Den lokala skivbutiken erbjöd ett gott utbyte och man kunde komma hem med 9 nya CD. Afternoon tea (eftermiddagste betyder det) drack vi varje dag. Very nice! ("Smaskens" på svenska)

Oxford United sladdar i division tre och hade dessutom bortamatch så det blev ingen fotboll.

Trevligt var det ändå!

Innan bildsviten från Oxford så måste jag ändå säga att allt inte är SJ:s fel men det blev en lite ryckig start här i veckan, precis när jag tagit fram min semla med mycket pudersocker på. Inte bra kan jag säga - jag såg ut som en mjölnare eller en lokal kokainhandlare efter att locket på semlan flög iväg och från locket flög allt pudersocker iväg och landade på mig och på mina då, för tillfället, svarta jeans. Jäpp! Så kan det gå.

Short summary in English: Blackwell bookstore, local HMV och eftermiddagste (afternoon tea in english) three times. Oxford United played away and a drop my "semla*2) with powder sugar when I ride the SJ train- too shaky but on time this time. Great time in Oxford. Enjoy the photos!

*2) "Semla" is a swedish so called "fettisdagsbulle" with cream and powder sugar. Very healthy, at least mentally (you always have a happy smile on your face when you just is about to have your first bite). Preferable with coffee or so called "hetvägg" - the old way to eat - nothing for us modern people.




Känd som "The Shark in Oxford" men jag undrar om det inte är en felriktad kryssningsmissil avsedd för Libyen.
Photo: Syd James Military Photo Archives



Här tyckte inte fru Syd att Syd skulle promenera alltför länge. Wonder why?



Juridicum på Oxford Brookes Uni. Booth.



City Centre Oxford.



It was spring in Oxford.




I new found friend in Oxford, we talked about downhill and cross country-skiing! Precis som man gör i Oxford!



Är det någon som sett kanalbåten? (Uttalas på Fagerstadialekt) Vattenvägarna ger inte mycket plats över så att säga........ men ett livaktigt vattenliv var det!



"Fastboende" - båtägare med egen postlåda.



The ordinary Oxfordener?



Tourist-trap?

Thank you Oxford!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0