"Vass kvast"?

Dagens Industri hade igår på första sidan en kommentar till Vattenfalls totala förfall som löd: "Sällan har en nytillträdd VD använt en lika vass kvast som Magnus Hall". Spännande tycker Syd. Syd som snart skall inleda en dammsugaraktivitet funderar på detta med en "vass kvast". Kanske inte så mycket för inomhusbruk som för utomhusbruk. Perfekt på vintern när man sopar bort snö och is, tänk att du har en vass kvast som skär igenom isen och blottlägger gruset på en gång, man både sopar och sandar i ett moment.
 
Endera är det så att Syd missat något nytt ordspråk som en "vass kvast" eller så har artikelförfattaren blandat ihop kvasten med kniven. Eller så har han, Kim, gått i samma "fälla" som fru Syd, tappat ordspråken eftersom Syd själv blandar dem medvetet fel för att utveckla det svenska språket. Men det kanske är helt enkelt så att det är Vattenfall som använder nya språkliga modeller
 
Vad gäller alla spektakulära köp så hade Vattenfalls gamla ledning kunnat betänka ordspråket:
"Du skall inte gå över ån efter vatten(kraft)" Nu gick man över både Östersjön och Nordsjön för att köpa kolkraftverk och gas via Nuon.
 
"Borta bra men hemma bäst" borde gamla VD:n ha sagt.
 
För er, kära återkommande läsare, behöver jag inte förklara sambanden men jag tänker om  Vattenfalls ledning läser detta och vill förstå hur Syd menar.
Men det här med "vass kvast" får jag inte ihop. Undrar om de finns att köpa? 
 
Jag ger härmed följande små ordspråkstips till Vattenfalls ledning:
  • Har man tagit fan(Noun) i båten får man ro honom i land.
  • Man får vad man betalar för.
  • Hoppet är det sista som lämnar människan (-orna i Vattenfalls ledning)
  • Ingen fara på taket. (Offensiv VD-kommentar till marknaden)
  • Lögnaren blir bara trodd en gång.
Nu skall jag åka upp till Coop är fråga efter en riktigt vass kvast!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0