Journalisten Syd James

Som ni säkert noterat så har inte Syd fått stora journalistpriset (ännu) och det kan man nästan förstå om man läser denna debut i journalistikens värld som Syd upplevde en gång i tiden. 
 
Syd James klass 8 C
 
Min Prao-period.
'Jag skulle ha prao på Vestmanlands läns tidning. Första dagen skulle jag börja klockan 10, och den tiden fick jag börja alla dagar. När jag kom ner hejade jag på dem som arbetade där. Sedan fick jag sätta mig vid ett skrivbord och läsa tidningar. Då jag hittat en artikel som jag tyckte var bra, fick jag skriva om den på mitt eget sätt. Det tyckte jag inte var särskilt roligt.
 
När klockan sedan närmade sig tolv gick jag och åt. 
 
På eftermiddagen fick jag gå ut och fråga folk hur de trodde det skulle gå för FAIK i ishockeyn i vinter. När jag gjort det fick jag gå hem och då var klockan ungefär fyra.
 
Nästa dag gjorde jag inget särskilt på förmiddagen. På eftermiddagen fick jag göra ett reoprtage om vägbygget på Stationsvägen. När jag kom tillbaka hade jag inget mer att göra så jag fick gå hem.
 
På onsdagen fick jag skriva rent mitt reportage och sedan gick jag och handlade lite. När jag kom tillbaka på eftermiddagen hade jag inte ett dugg att göra. Då satt jag och lyssnade på radio och åt gott. När klockan var ungefär kvart över tre sa de på polisradion att det var en trafikolycka vid Park Hotell. Då fick jag sluta så jag hoppade upp på cykeln och stack iväg till olyckplatsen. När jag kom fram hade ambulansen inte kommit än.
Den skadade låg på trottoaren med sönderslaget ansikte. Han hade blivit klämd emellan en buss och sin bil. Han hade inga större skador.
 
Dagen därpå var en trist dag, det var bara att sitta och uggla.
 
På fredagen fick jag och den andra praon gå ut och fotografera.
 
Så var den första veckan slut.
 
Den andra veckan började vi med att framkalla de bilder andra praoon hade tagit. De blev inte särskilt bra.
Men så var det inte jag som tagit dem heller.
 
På tisdagen var vi ute och fotograferade igen. Men då fick vi skäll för att vi hade fotograferat på förbjudet område.
 
På onsdagen fick vi ut och leta efter en Sundboyngling som hade rymt.  Polisen tog honom när han låg och sov i en bil vid sjön Dagarn.  Efter det uppdraget var dagen slut.
 
Dagen därpå skrev jag lite ur en tidning. På eftermiddagen fick jag först gå till Vestmanlands läns sparbank och hämta ett papper som VLT skulle ha. Vid tretiden var det åter dags att åka ut och leta efter annan förrymd Sundboyngling. Den här gången var det mycket roligare. Nu fick vi gå rumt och leta efter killen. Plötsligt fick en av journalisterna som vi åkte med syn på något under en sommarstuga....
 
Vi smög oss närmare och närmare, vi stod till sist 10 meter från stugan. Vi kom allt närmare och närmare och var nu alldeles intill stugan. Och då såg vi att det inte var någonting där.
 
Vi gick snabbt tillbaka till bilen och satte på polisradion igen. Polisen hade fått upp ett nytt spår lite längre fram på Ängelbergsvägen. Vi åkte snabbt dit men det var ingen där heller...
Så vi vände och åkte hem.
 
När vi kom till tidningen fick jag gå och köpa Expressen och Aftonbladet åt chefen. När detta var gjort fick jag gå hem.
 
På fredagen kom jag inte ner förrän halv elva, den förmiddagen var oerhört trist. När jag och Prao 2 kom tillbaks från frukosten gick vi upp på EPA och tog en dricka. När den dagen var slut så var också PRAO.n slut. Och skolan väntade på måndagen.
 
Betyget blev godkänt; läraren tyckte dock att Syd kunde ha komcentrerat sig på de dagar då något hände och inte behövt berätta om alla dagar...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0