Utrecht 9.0

Så är då både Syd och ett antal vänner tillbaka i Utrecht, staden som alltid bygger verkar det som. Hotellet vi bor på är också fint reoverat och ledningen har förstått att boka in Syd på ett rum som har utsikt över spooren. 
Ni som kanske inte följt Syds äventyr i Holland tidigare veeit int atht Syd werkhat som konschult (det kom in lite holländska här ser jag, ursäkta) för holländska trafikverket då och då. Så det är alltså järnvägsspooren vi talar om. Till skillnad mot tågen i Sverige så verkar tågen gå som smooort härnere. Såg just att 18.56:an kom in på spoor 17, precis enligt tidtabellen (som finns att ladda ner). Då kan man undra vad konsultinsatsen haft för inverkan egentligen. Ja, säger Syd själv, det har mest varit finjusteringar och peptalk med lokförarna och växlingspersonalen.
 
Förr om åren gick man över spooren, nu går man under spooren för att komma till centrum där man kan köpa skivor och äppelkaka med grädde och kaffe därtill. Ja, i och för sig det finns några andra affärer också, och restauranger och cyklar. Det cyklas lika hej vilt som tidigare, de kommer som från alla håll, cyklar som hoppar, cyklar som springer, cyklar som passar......nej nu spoorade det visst ut lite och blev en parodi på Sven Jerring och hans Japanreferat från mycket förr i tiden.
 
Ja mina vänner jag hade verkligen hoppats att få slippa skriva det som nu kommer........
 
Leksand sparkar tränaren och ligger sist i SHL. General mananger TJ har agerat, han som för ett år sedan tog hem den bästa tränaren, byggde ett fantastiskt lag och skulle tänka långsiktigt. De gör fel igen, tror Syd. Det är något annat som inte stämmer, kan det vara så att det är fler överbetalda spelare som underpresterar än det är underbetalda som överpreseterar, ja jag tror det. En av de högst betalda, vad har han levererat de senaste säsongerna? Inte mycket.
För några veckor sedan var det ett riktigt snyftreportage om en spelare som vi kan kalla Janne som fick hård kritik av fansen för att han slarvade bort en seger genom att drälla med pucken.. Jag har alltid spelat med små marginaler säger Janna och vill ha förståelse och förlåtelse. Nej, säger vi då, gör det enklaste, spela med lite större marginaler helt enkelt. Enkla puckar, utmana inte i egen zon, utmana framför mptståndarens kasse istället. Ta några stygn, kryp in i båset för att ni jobbat så kopiöst hårt. Pucken (den där lilla svarta) ska IN I mål bara. Krångla inte! 
 
Nu lämnar vi hockeyn därhän, ingen här i Utrecht följer SHL i alla fall. Jag vet inte men jag tycker mig se lite mer av missbruksrelaterade personligheter på gatorna denna gång. Jag rör mig inte i några andra kvarter mot tidigare, kanske inbillar jag mig. 
Det jag inte inbillar mig  är den fantastiska skivaffären Plato! Och butiken går bra (ja jag frågade givetvis, ni som känner Syd vet att man måste fråga för att få veta även om fru Syd ibland tycker det varit lite besvärande med Syds frågor). Vinylförsäljningen ökar, CD går långsamt ner, ingen köper DVD. Och de har ett kanonutbud och det blev fyra, nej det blev fem ser jag när jag vänder mig och ser ömt på de små raringarna under täcket- inte riktigt men de ligger fint här på sängen. 
 
Nu måste jag avsluta, skall försöka hinna ner och ta emot 19.32 från Amersfoort, som verkar ha kört lite för foort ikväll... Guute Abends heute leute

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0