Det blir lite mycket ibland

Mandelmanns från Österlen är ute och åker tåg tydligen och skall fira jul i Italien. Något i den stilen, det är säkert trevligt men det blir lite för mycket ibland kan jag tycka. Jag hör TV:n har i bakgrunden,
 
Lite för mycket tog också Harry Kane i vid den andra straffen mot Frankrike i fotbolls-VM. Sett en hel del, dock långt ifrån allt och roligt med lite överraskande resultat. Bara man slapp den oändliga raden av experter som hela tiden skall vara lite extra och analysera, och prata och hitta det ena och det andra som man kan diskutera i oändlighet.  Det blir också lite för mycket.
 
Liksom det är med elpriserna, det är lite för mycket de också. Nu när milda november förbyttes i en ovanligt kall december så får man ligga i för att få ner elräkningen i rimliga nivåer. Det går att spara, vänta ett ögonblick jag tycker jag hör fru Syd säga någonting.....
 
Vad säger du, har jag dragit ner värmen lite för mycket? Vadå mörkt i huset? Herregud vi har väl gått i de  här rummen många gånger förut,vi hittar. 
 
Nejdå jag skojar lite med er, fru  Syd ropade inte och vi har faktiskt en lampa tänd. Skojar lite igen ( mycket skoj nu)  men utan alltför stota uppoffringar har vi sänkt elförbrukningen med 25-30 % jmf med samma period förra året. Det är bra! 
 
El har blivit det strora samtalsämnet i Sverige! Förr tittade alla i sina telefoner på Insta, följde FB-flödet, twittrade lite hit och dit men idag följer man elbörsen och sin egen elförbrukning. Hur mycket har du förbrukat idag? Vad kostar kilowatten i denna sekund? Det har blivit viktigare än till med fotbolls-VM. 
 
Det finns en klar likhet mellan fotbolls-VM och elen. Många experter som uttalar sig, förklarar än hit och än dit. Och den andra likheten, håller man nollan i både elfrbrukning och i fotboll då vinner man. Men kallt kan det bli. Inte i Qatar kanske men här i hemstaden där det nu är minus 15. Och ute är det.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0