God Jul med mera!

Vinterlandskapet återuppstod i natt! 15 cm nysnö, julstämningen förhöjs men framförallt, skidspåren räddas!
 
Dan före dan, eller "innandagen" som någon föreslog för att förlänga helgen. Innandagen, Julafton, Juldagen och så Annandagen, ja varför inte? Annandagen - Boxing Day då Premier League återstartar, äntligen... Fotbolls-VM i all ära men nog känns Goodison, St James´s Park, Stamford Bridge, Craven Cottage osv. som hemmaplaner, allihop...
 
Julsånger hör julen till, det blir man varse varje år sådär i slutet på oktober. Hörde om "Absolut Christmas" som kom någon gång på 90-talet, 1994 kan det vara. Hur som helst, det är det mest sålda samlingsalbumet i svensk musikhistoria, Över 500 000 exemplar. Det finns säkert hemma i skivsamligen också men spelas sällan. Ja i och för sig är det väl kring jul den skall spelas och julen kommer ju max en gång per år men inte ens varje jul. Nejdå jag försöker inte medvetet gömma den men den är alltid svår att hitta. Fru Syd kan inte förstå varför jag har så svårt att hitta just den skivan när jag så snabbt kan hitta alla andra skivor.
 
Ja säger jag då, jag såg den förra julen men det vete sjutton var jag lagt den. Och så letar jag....
 
Det finns väl några låtar som är helt okej men jag måste erkänna att Chris Rea´s "Drivning home for christmas" har jag tröttnat på, någon gång där vid mitten på 90-talet. "Nu tändas tusen juleljus" med Carola, nja inte riktigt min stil kanske. Carola har bra röst, absolut och jag hade gärna hört henne sjunga låtar som Rachel Sweet gjorde under sin tid. Lite oborstat kompband hade varit perfekt.
 
Och "Mer jul" med Adolphson & Falk, kan man få bryta ihop en stund?
Nej "Absolut Christmas" är "Absolut Ingenting" för mig.
 
Men nu inför uppesittarkvällen så här på Innandagen så tycker jag att ni skall slå på era gamla vinylspelare (ja låten nedan kanske finns på någon streamingtjänst också) lägg på en vinylplatta från Stiff Records och så tänker ni att vi bytt Rachel Sweet mot Carola. Kunde nog ha blivit bra och en annan inriktning på hennes karriär så hon hade sluppit ha julshow med Måns Zelmerlöv...(ojoj jag känner ett visst illamående...) God JUL!
 
Nu tänker vi oss Carola i Rachels roll:
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0