Pusher street

Jag vet inte om ni, kära läsare, varit på Pusher Street i området Christiania, Köpenhamn. Ni har säkert läst om att invånarna i Christiania nu själva vill att Pusher Street skall stängas. Dertta efter en dödskjutning i slutet på augusti.
 
Jag har inte varit på Pusher Street men kan dock tycka att den öppna droghandeln där kunde ha stängts för många, många år sedan. 
 
Under en stor del av 1980-talet jobbade undertecknad extra som personundersökare, detta efter en kortare karriär (anställning) på Kriminalvårdsstyrelsen som frivårdsassistent. Där började jag med personundersökningar och fortsatte därefter under mer än tio år som extern personundersökare. Ett bra men ibland mycket påfrestande extraknäck. Personundersökning är inte typ §7 undersökning och ingen rättspsykiatrisk undersökning utan fokuserade mer på de sociala förhållandena och en livsanamnes.
 
Hur som helst, ett mycket frekvent brott var relaterat till narkotika. Det var förhållandevis unga killar (ytterst sällan nåon tjej) som åkt just till Pusher Street,köpt knark och kört hem till Dalarna och sålt.. Jag jobbade mest med Ludvika, Smedjebacken, delvis Borlänge, Avesta. Inte minst Smedjebacken hade i förhållande till sin befolkning många aktiva.
 
De åkte fast, hyfsat många, och så blev det personundersökning. Man kunde redan då fundera över hur denna droghandel kunde fortgå, ta många liv och ändå fortsätta. Nu då, 2023,  blev döden i form av en skjutning mycket påtaglig "på deras gata i stan"; Pusher Street. och nu låter det annorlunda..
Äntligen.
 
Har många gånger funderat på om jag skall göra en uppföljning av "mina" ärenden och se vad som hände i resten av deras liv. Antagligen måste jag ha någon akademisk ambition för att få tillgång till materialet, ja det är klart jag skall ha tid också. Ungefär 150 personundersökningar blev det innan jag totalt tappade lusten efter en situation, en fredagskväll, i en drogsunkig lägenhet i LA där Syd satt ensam med starkt påverkade missbrukare, en sönderslagen och HIV-positiv. Där tog det stopp!
 
Jag var på fest häromveckan och som alltid måste jag kolla vad som fanns i skivsamligen, där hittade jag soundtracket till "Easy Rider", drogromatisk men bra musik. Jag lade ett bud på skivan, i och för sig så har jag den redan men det kan vara bra att ha två.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0