Prins Daniel, Vilnius, Schlagerfestivalen och laxodling i en salig röra

Nu tror ni alla att jag skall utgjuta mig i sarkasm, cynism och allehanda elaka kommentarer på/om Prins Daniels och Drottning Victorias förlovning! Och ni har helt rätt! Men man får vara lite försiktig och inte skriva att man tycker att Prins Daniel istället för att bli Hertig av Västergötland kunde blivit Hurtig av Ockelbo. Eller kommentera den "produktlansering" av Prins Daniel som gjorts den senaste månaden. Varje affärstidning, ekonomibilaga har haft artiklar om Prins Daniels gymsatsning och hur hårt denne, folkets man, jobbat med detta. Nej sådant skriver jag inte om. Men ni förstår vilket ståhej det skall bli om det här framöver; nu detta, sedan bröllop, sedan börja fundera på barnen, får barn, får inte barn, Victorias oro/glädje/sorg/lycka/förväntan över detta. Jag är redan trött!

Nej då var det betydligt trevligare att göra ett besök i Vilnius! Blandning av sovjetisk byggunderhåll under många år, lite nyrikedom genom svenska banker och nu ett bakslag som gör att många nya flotta byggnader står halvfärdiga. Men trevligt folk, åtminstone de jag träffade. De var nyfikna på vad vi i Sverige tycker om Litauer: Betraktas vi som tjuvar allihop, undrade de? Vad skall man svara? Nej jag skojar lite med er. Man svarar: Inte alls utan det är polackerna som vi säger så om......ja det var ju inte så bra det heller kanske. Har ni Norgehistorier (ja de frågade inte direkt om Norge men på samma tema) Litauen skojar om ester. Människan består till 80 av vatten! Men inte esterna, de består till 80% av alkohol! Sådana roliga historier har dom. Jag tycker det var intressant och åker gärna tillbaka.

Jag gjorde ett litet stopp i Uppsala på vägen hem och lyckades fånga en fiolgnidare på stan. Ja, han gned och det lät fruktansvärt illa, så illa så han riskerar att bli ett "ess" i schlagerfestivalen om det fortsätter.

Ikväll handlade Uppdrag Granskning om den odlade laxen. Rovdrift igen! Och ni som läser Syd vet redan de ansvariga importörerna svarar: Det hade vi ingen aaaning om! Inte det heller! Alltid samma sak! Vad gör dom, miljöcheferna?

Någon gång kanske Uppdrag Granskning kommer att kolla upp konsultfirman McKinsey!

Äntligen sparkade Leksand ut sin importerade kanadensiske back J. Jag säger det igen; man måste kunna åka skridskor.

Nej några skivaffärer hittade jag inte i Vilnius och det är jag glad över för det enda som spelades var östeuropeisk danstechnoschlagermässig musica. Nja jag hörde en Madonna-låt en gång också!



Schlagerkandidat i Uppsala. Imse vimse spindel i 40 varianter
Foto: Syd James Mobile



Utsikt från mitt rum i Vilnius. Hotellet ett gammal ombyggt kloster. Jättefint hotell, granne med förfall.
Foto: Syd James Mobile



Fd klosterdass i post-sovjetisk anda. Måste vara skitkallt att sitta där. (Provade ej)
Foto: Syd James Mobile

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0