Det är skillnad på Maya och Maja

Det blev ingen undergång av världen igår kväll, något som Mayakulturen helt oförskyllt fått skylta med under ett antal dagar. Det finns inga belägg i Mayakulturens historiska skrivningar som på minsta sätt styrker detta med undergång. Syd har under de senaste dagarna läst igenom all Mayalitteratur på orginalspråk och inte sett något om detta. Nu kanske jag överdrev lite ser jag; All litteratur och på orginalspråk var kanske att ta i, rätt rejält också.
 
Annars är vi svenskar mer bekanta med Majakulturen, dvs vår sed att maja midsommarstången. Den svenska majakulturen är mer våldsam än Mayakulturen och många är väl de som känt sig skåda åtminstone sin egen undergång dagen efter att man hoppat runt maj(a)stången och sjungit om små grodor och annat. Så helt fel att detta med Maja och undergång är det kanske ändå inte.
 
Men nu är det inte grodor vi skall sjunga om utan små tomtar på loftet och nissar och stalledrängar och jag vet inte allt vad som dyker upp där i allsångshäftena. Själv så slutade Syd att sjunga om både grodor och tomtar redan  i tidig ålder, typ fyra. Herregud hur skulle det sett ut om en tuff Kolarbykille hoppade runt och kvackade och sjöng om tomtenissar (julklappar har dock varit helt OK) om dagarna. Nej det gick inte för sig och jag måste erkänna, vilket är dagens sanning att det här med julsånger inte är min starka sida. Fru Syd vill gärna gå runt med lite julmusik i hemmet när vi skall städa och hålla på - hålla på - innebär i detta sammanhang fönstertvätt och handdukstvätt och en massa annan tvätt. Och då skall det gärna vara lite bjällerklang runt omkring vilket inte alls fungerar för Syd. Jag brukar föreslå både Neil Young - Like a hurricane, Lundell - E n förlorad värld eller någon annan trevlig melodi men, nej det går inte.
 
Jag hade dock nöjet att få avnjuta Lundell på Circus i Stockholm igår kväll. Highlight! 3,20 klockade vi in men ändå matchade detta inte Springssteen på Ullevi i somras, det var ÄNNU bättre.  Och det bästa av allt; när jag var på Lundell så fick fru Syd shoppa loss vilket är en annan av Syd svaga grenar. Vilka de starka grenarna är funderar jag över själv också......
 
Har inte hittat några klipp från Lundell igår än. Kompletterar med detta senare. God Jul så länge!
Nu kompletterar vi:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0