London Calling med The Clash

anser många vara den bästa rockskivan genom tiderna! Vad tycker du kära läsare? Skicka gärna in en kommentar om vilken skiva då anser vara den bästa. Syd James gillar "London Calling" ,har den i olika versioner men tveksamt om jag tycker det är den bästa skivan. Nu pratar vi LP/CD, ej singlar för det har aldrig varit Syd´s starka sida.
"Dark side of the moon" med Pink Floyd är det den bästa? Ja definitivt en av de absolut bästa album som gjorts. Ja den håller för en topplats. Santanas tidiga skivor platser de? Nej inte riktigt även om den första Santana-skivan kom en ny remasterad version för något år sedan. Stark men.....
Yes, Genesis var under tidigt 70-tal med på listan men knappast idag. Jag har gått mot det lite naknare, lite kantigare, ibland närmat mig roats, country-rock, folk-rock, singer-songwriter. Dylans senaste skivor mycket starka. Neil Young min husgud, finns massor av bra skivor. Warren Zevon fantastisk! Upptäckt Jackie Leven de senaste åren, underbar värld har öppnat sig. Eric Amble and the Roscoe Gang, en av mina absolut bästa. Ray Davies från gamla Kinks, kanonalbum de senaste åren. Ian Hunter två riktigt, riktigt bra album! Rant speciellt! Det kommer så otroligt mycket bra musik trots all "skit" som man matas med på radio, om man nu lyssnar på radio. Hip-hop, house, techno..dumpa sk-t-n! Såg för övrigt att finska Wentus Blues Band firat jubileum och släppt en film med sin långweekend med en rad gästartister! Jättebra! Har en signerad Wentus i hyllan!
Hittat en rad spännande band på Irland, i Belgien!!, Det finns en mycket spännande rock-värld, och jag är inte bara fast i rocknostalgi! Höll på att missa Creedence, näst intill sönderspelade av coverbands men vilken musikskatt! Cosmos factory? Wille and the Poorboys är det de bästa skivorna?
Jag tror  att jag just nu fastnar för (utan inbördes ordning) Jackie Leven, Neil Young, Eric Amble, Warren Zevon, Pink Floyd. Men Beatles och Stones då? Självklart med: Exile on Main Street med Stones, tag vad som helst av Beatles. Tag John Lennon, Jimi Hendrix, Doors, Allman Brothers, The Band, tag vår egen Ulf Lundell, tag ELO, Led Z, Och tag The Boss, är hans "Born to Run" den bästa genom tiderna? Det är inte lätt! Kom med förslag. Syd James har inte facit den här gången! Då är sportens värld mycket enklare!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Måste protestera direkt att du inte har med Nick Drake - katastrof! Led Zeppelin har även de lyckats måste jag säga, både Marvin Gaye och Miles Davis anser jag är riktigt bra, kanske inte de bästa skivorna, men riktigt, riktigt bra. Curtis Mayflower? Buffalo Springfield bör väl nämnas om både The Band och Neil Young tas upp. Och var är Bob Dylan?! Snälla säg att jag missade honom i texten bara. Aretha Franklin och Candi Staton hostar jag upp bara för att få in de kvinnliga aspekterna. Townes kanske också, jag vet inte. Nu har det blivit äldre musik, som givetvis är betydligt bättre, men det finns riktigt bra modern musik med. Dock bör vi hålla fast i dessa guldklimpar, och märk att jag fyller på din lista, inte byter ut.

2008-06-24 @ 20:23:36
Postat av: Syd James

Nick Drake var bra men för mig inte med på "topplistan". Buffalo S defintivt, hördes tidigt att något stort var på gång. Och ja, du missade honom i texten - jag kämpar för en så komplett Dylansamling som möjligt- Led Zeppelin nämns. Vi fyller på med Jayhawks, jag byter inte ut dina namn heller även om jag reser ett litet frågetecken för Candi Staton. Rick Rubin producerade Johnny Cash

och nu senast Neil Diamond är riktigt bra! Oj vad mycket mer det finns.

2008-06-30 @ 15:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0