Rapport från en skurhink

Syd har semester. Ingen vintersemester i Thailand eller andra exotiska platser. Det närmaste värmen som Syd kommer är golvet framför kaminen. Nej nu är det julstädning som gäller. Fru Syd skymtar någon gång till på väg till eller från jobbet. Vad skall jag putsa på idag? hinner jag ibland kasta fram innan Fru Syd försvinner i snöröken (ja, jag skojar lite med er för snöröken den ligger alldeles blöt på marken f n). Ta kylskåpet! hörde jag en tidig morgon och under förmiddagen styrde jag kosan i den riktningen. Att botanisera i ett kylskåp kan vara som en internationell utflykt. Att det är en "jäktad familj "ser man snart. Mycket finns i många uppsättningar. Pesto Genevese tycker vi tydligen om för det står tre gröna små burkar där bakom margarinpaketet. Skivad gurka, DET måste vi tycka om. Nej du lilla Gustafskorv försök inte smita iväg. Lägg dig nu still bredvid din kompis! Soltorkade tomater tycker jag om det måntro? Fru Syd är mer för att prova nya saker i matlagningen. Det är inte Syd, nej, ät där du står är min devis. Vilket i och för sig är bättre än devisen: Ät när du går alternativt Ät när du kör!
Det är inte enbart ett "jäktad hem", det är också ett tonårshem; Varför står annars ett tomt Bregottpaket där på hyllan, en tom juice, 3 ml mjölk i en literförpackning?
Det blev en rejäl rensning och en tur till glasinsamlingsstället, man vill ju se sig om i världen även när man är ledig.
Annars börjar jag känna av "skurgubbsknäna. Och till er som läste "En underbar morgon en underbar dag" kan jag meddela att revbenen inte bara knakade i fogarna, det gick sönder också, åtminstone ett och det känns när man skurar, speciellt då tycker jag. Annars är revben och hosta en bra kombination. Precis den kombinationen har vi nu. Men man sviker inte sin skurhink i första taget, det är ett hårt jobb men som vi brukar säga; A man gotta do what a man gotta do". Musiken kan dock flöda fritt och högt när man städar. Rutorna skallrar till James Blood Ulmers basgångar, de skälver till Doll by Doll och immar igen till Hound Dog Taylor
Nej mina vänner, jag måste avsluta. Jag hör att en toalettborste kallar på uppmärksamhet där i bakgrunden; och en sådan kallelse kan man inte sk--a i hur som helst. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0