Syd i Dublin, fikar och köper skivor + english part for Patrick and Clive

Ett regnigt Dublin tog emot Syd i veckan  Men några viktiga saker hann ändå uträttas såsom att inmyndiga kaffe på det litterära fiket Bewleys på Grafton Street. Här har kultureliten samlats genom åren för att dricka te och kaffe, diskutera litteratur och läsa medan man kastar en blick ut på den regniga gatan.


Bewleys at 2 pm
Photo: Syd James



Bewleys at 3 pm
Photo: Syd James

 Vad passar Syd bättre än denna miljö?,  kan man undra och det är precis vad vi gör. Jo en skivaffär! Denna gång Tower Records som låg på beskedligt promenadavstånd från Bewleys nu när regnet strilade och paraplyet låg förankrat i Sverige. Jag hade mina funderingar avseende the Pogues Box set. Den fick bra kritik i Mojo, lysande kritik i Jan Gradvalls recension i Dagens Industri´s helgbilaga men jag tvekade ändå. Men så kom även Dagens Nyheter med samma goda kritik av denna box och var passar den bättre än att inhandlas om inte på Irland vilket nu också skedde. "New Amusement" och " Crayonsmith" med CD:n "White Wonder" blev förutom Pogues resultatet av besöket på Tower Records. Förresten så är Tower Records i Dallas fortfarande skyldiga mig en CD. Köpte ett antal där och en var tom. Ja ni läste rätt. Det fanns inget på den. Nu tror jag dessutom butiken är nedlagd. Så jag får bita i det sura äpplet.

Dear Patrick and Clive, good to see you and thank you for bringing me "New Amusement" and "Crayonsmith", bands I never heard of before. I trusted you which was a good choice. I like both with an extra "+" for Crayonsmith. 



Clive and Patrick at Tower Records, Dublin
Photo: Syd James

Patrick is a Djurgården supporter. Patrick; Don´t you remember Cork beat them a couple of years ago?Anyway. Have a look below and you will see your collegues at Swordfish in Birmingham. More to come. You are most welcome to leave comments at "kommentarer"
End of the english part.
Syd måste erkänna en sak, som jag aldrig trodde skulle inträffa. Jag gillar verkligen Neil Diamond. Hans två senaste album producerade av Rick Rubin är kanon (ja samme Rick som tog Johnny Cash till nya höjder på de American Recordings och som även producerat Jayhawks - alltså en man med känsla och kvalitet). Diamond har för mig varit förknippad med Las Vegas, tanter i lila hår, silikon överallt men jag har omvärderat. Läs gärna intervjun i senaste Mojo. Och köp de senaste skivorna ni kommer att gilla det, om det nu inte bara är Judas Priest som gäller. Judas Priest tycker jag var bättre förr, ju förr dess bättre som någon sa. Nej nej jag gillade verkligen Judas Priest men inte lika starkt idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0