London och Roy Buchanan

Påsken 1973 tillbringade jag och Björn K i London, Vare sig historien eller mitt minne förtäljer om vi reste på tisdag eller onsdag före påsk, antagligen på tisdagen för redan på onsdagen började en musik- och fotbollshelg av stora mått.
Vad sägs om Tottenham-Derby på onsdag kväll, Crystal Palace-Leicester på fredagen, Chelsea-Coventry på påskafton och Chelsea-Southampton på annandagen. Vi såg vidare Savoy Brown på Marquee, Budgie på Kings Cross Cinema och besökte Ronnie Scott´s jazzklubb två kvällar. Dessutom vi var inte helt pigga; de senaste smittkoppsfallen i London hade precis brutit ut vilket tvingat oss till sprutor någon dag före avresa.

Den tid som återstod efter rockklubbar och fotbollsmatcher tillbringades på skivaffärer. Speciellt en "affär", ja citationstecknen är på plats, det var en liten yta i källarplan vid Marble Arch. Skivdisken drevs av en excentrisk man och hans flickvän. Innehavaren var en sann musikälskare men som samtidigt var en totalusel organisatör och affärsman. Vi köpte skivor där varje dag och precis före stängningen på påskafton berättade denna sanne skivälskare; att på tisdag får jag hem en sändning skivor från USA och bland dem en alldeles fantastisk bluesgitarrist. Den skivan måste ni ha!

Tisdag var hemfärdsdag men vi lyckades ta oss till Marble Arch strax före hemresa och vår vän presenterade Roy Buchanan´s "Second Album". En enastående bra platta och det blev ett par Buchanan till innan Genesis och Pink Floyd tog över för att så småningom ersättas av Graham Parker och pubrocken. MEN

Buchanan, som för övrigt dog för ett antal år sedan på klassiskt rocksätt, har återkommit då och då i mina köp och nu senast såg jag på Alligators hemsida att det fanns en CD i "Special Edition" med Roy. Och det är egentligen kontentan av denna lilla skrivning och ni som läser Syd regelbundet vet att köpa en CD för Syd är inte bara att köpa en CD. "Every CD tells a story", för att travestera på det gamla Rod Stewart albumet; "Every picture tells a story".

Jag håller på att lyfta över mina senaste skivor till I-poden i denna sena timme därav lite berättande. Dessa är det: Band of Horses, Jorma Kaukonen (ex Jefferson Airplane), Levon Helm (ex The Band), Elvis Costello, Sonic Youth och Eric Clapton and Steve Winwood "Live at Madison Square Garden, first concert with these two legends in 40 years".
Godnatt.

Kommentarer
Postat av: Björn K

Tror du fick med en Chelseamatch för mycket. Och det var Kings Cross Theatre tror jag. Terry Smith från If på Ronnie Scott´s men vem spelade bas bakon Jimmy Mc Griff . Och så påminde du mig om Buchanan....ja herregud...36 år! Vart tog dom vägen. Det var ju i förra veckan..Vi åker igen! Men nu kommer vi väl inte in nånstans

2010-01-12 @ 16:39:10
Postat av: Syd James

Nu var det så här att på påskaftonen låg herrn hemma med feber av smittkoppssprutan så jag sålde din biljett den dagen. Terry Smith och If, oj det hade jag glömt, hur det nu kunde ske?

2010-01-15 @ 19:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0