Nobelpris, Hollywoodfruar och sökande mammor, bönder, fotbollsförbund och allt vad det är

Det är ett förskräckligt sökande nuförtiden, tycker ni inte det?; "Bonde söker fru", Ensam mamma söker- antagligen någonting", "Mammas pojkar söker" - antagligen en lady" "Svenska fotbollsförbundet söker - antagligen en ny Lagerbäck". Och sedan söker man bidrag till Melodifestival, Robinson, Stora resan, Lilla resan och Vem vill bli miljonär, Vem vill inte bli miljonär. Ett förskräckligt sökande är det som sagt. För att inte tala om polisen som söker efter både det ena och det andra.

Dock inte för Nobelkommittén som har sökt färdigt för i år. Och då var inte det bra heller. Då fann man för tidigt då man fann Barack.

Nej sluta sök och slå ihop alltihop i ett program så man kan få se en bra film istället. Eller en bra fotbollsmatch.

"Ensam Hollywoodfru söker Mammas bonde" - då har vi klarat av ett par program. "Mammas pojkar söker ny Förbundskapten i Hollywood" "Vem vill bli förbundskapten/miljonär och få en Hollywoodfru". Det vore rationellt att slå ihop alltihop som sagt. Man blir lite trött på¨allt ältande och sökande. Åtminstone blir Syd det. 

Och för att anpassa oss till moderna tider kommer säkert Nobelprisen också att göras om; Nobelpris i Kemi, och inte vilken kemi som helst, nej i Personkemi! Fysikpriset blir Nobelpriset i God Fysik (En Hollywoodfru kanske?). Nobelpriset i litteratur till författare man aldrig hört talas om görs om till Nobelpriset i Kiosk-litteratur. Och ekonomipriset görs om till Nobelpriset i privat-ekonomi.

Nu tycker ni att Syd är lite negativ och kritisk; Då har ni inte läst Dagens Nyheters recension av TV 4 journalisternas krogshow; Det var en sågning det och jag saxar ur dagens (13 oktober 2009)DN:

Citat ur DN:

Flera av TV 4:s mest kända profiler:
Peppe Eng, Lennart Ekdal, Malou von Sivers med flera har en brunchföreställning på Berns som de kal­lar ”Nyhetsankorna”. De sjunger, kryper omkring och gör sketcher i ungefär två timmar med paus. Det känns som två år. Efteråt måste jag gå hem och duscha.

För ”Nyhetsankorna” saknar jag ord. Jag får i stället luta mig på min omgivning.

Tonåringen jag tog med mig som sällskap säger ärligt:

– Gud, det här är ju som när mina högstadielärare hade julshow för oss i plugget – fast vänta, då var det ju i alla fall roligt.

Malou von Sivers kommer svartklädd ut på scen för att sjunga hest och sexigt. Falskt blir det i alla fall. Hennes låt ”Killing me softly” är särskilt illa vald eftersom man inte behöver vara Adde Malmberg för att ha roligt över hur uselt hon sjunger och liksom dödar oss med sin sång.

von Sivers svidar om till stora byxor, keps och halskedjor och rappar sig igenom de tveklöst mest pinsamma fem minuterna jag upplevt i hela mitt 41-åriga liv. Så kommer Peppe Eng ut och berömmer henne:

Slut citat

Syd är ganska snäll ändå han...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0