Beatles, Zlatan och Notts County har inget som helst samband men

det upptar lite av min tid vid söndagsförmddagens frukostbord. Huset är tyst, av hänsyn till övriga familjen har jag inte satt på musiken, än.....
Beatles la ner för 40 år sedan (notera den precisa tidsangivelsen;se tidigare inlägg om "för 60 40 år sedan"). På onsdag kommande vecka släpps en ny box med Beatles hela produktion, och lite till, höll jag på att skriva. Nu är den stora frågan; köpa eller inte köpa?

Jag växte upp med Beatles, när jag köpte min första singel 9 år gammal hade jag precis också upptäckt West Ham United och engelsk fotboll och man kan lugnt säga att en livslång kärlek till musik, skivor och engelsk fotboll etablerades just då.
Cederwalls i F besöktes och på bredaste Bergslagsdialekt uttalades: "Ja ska köpa Scchee låves jo" Alltså "She loves you" på orginalspråket.

Pengarna var en bristvara så det blev inte som idag; en skiva i veckan, utan någon då och då. Och skiva nr två var Beatles; "All my loving", nummer tre, fyra, fem, sex, sju, sedan var det någon som hädiskt uttalade; "Hör du Lill-Syd ska du inte köpa nånting annat?" NEJ! åtta och nio, sedan köpte jag faktiskt en Beach Boys singel och på den vägen är det.

Vid nästa ekonomiska härdsmälta av privat natur (då hade vi precis köpt huset och räntan var uppe i 16%) så"tvingades" jag sälja alla Beatlessinglar till något fruntimmer (ursäkta ordvalet) i Stockholm. Varför då? undrar vän av ordning. För att köpa nya skivor, det var dumt, för början av 1980-talet var inte lika bra musikaliskt som 1965-75.
(Och vet ni vad det värsta av allt är?; Jo,  I den gamla singelsamlingen finns julklappen, vem den skyldige var minns jag inte, Sven-Ingvars singeln "En sjömansjul på Hawaii" kvar, HUR jä--a dum kan man vara, den ligger kvar men Beatles såldes, antagligen var beslutet efterfrågestyrt...)

Vi får se vad boxen kostar.

Och Sverige vann, högst rättvist, mot Ungern men nog kunde väl någon annan än Zlatan ha fått snubbla in segermålet. Nu är han GUUUD och ZLAAAATAN i medierna igen. Sverige var riktigt bra igår, men Zlatan var inte speciellt bra och han hade sällsynt tur på målet.

Och dammatchen skall vi inte tala om; men gör det ändå. Sverige var FÖR bra, i sina egna ögon, de var upphöjda till semifinal redan innan kvarten, bristande fokus. Fel inställning och det är kört!

Svennis kommer att lyckas i Notts County även om det hackar lite i maskineriet f n. Samma igen, man måste jobba på plan även om coachen är känd och alla blickar vänds mot Torsby.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0