Det gäller att skilja agnarna från vettet

annars kan det bli riktigt tokigt. Läste i Dagens Ny heter eller om det var i Svenska Dag bladet att detta med särskrivningar (sär skrivningar) blivit ett allt större problem i det svenska språket vilket kan få märkliga effekter om man inte passar sig.

Syd tycker det är bra att detta uppmärksammas. En söt liten barn mening (barnmening) kan med sär skrivning t ex bli en provokativ handling mot ordningsmakten;

-Titta på Kalle, han är allt en liten dumsnut han, och då ser man framför sig en liten 6-åring, eller 7 som gör något tokroligt sådär och man ler lite sådär vuxentrevligt-titta-på-barnaktigt.

Men med lite särstavning blir det något helt annat;

- Titta på Kalle, han är en allt liten dum snut han, säg den polis som inte blir provocerad av detta. Liten och dessutom dum!

Nej det gäller att hålla ihop!

I dagens tidning (DN) fanns en annons om "Författarträff"; "Börje Salming signerar sin nya bok på Akademibokhandeln". Salmings storhet som ishockeyspelare har jag den djupaste respekt för men författare; jag satte nästan téet i vrångstrupen och såg framför mig Salmings ambitioner att bli en ny Stieg Larsson. Men jag blev sedan lugnad av boktiteln: "Grilla med Salming". Låter som en lagom djup författarträff.

Annars hör jag att omröstningen i Schlagerfestivalen pågår så nu blir det väl nya krigsrubriker i AB och Expressen. Att åka ur tidigt måste betraktas som något av en "kvalitetsstämpel" och Bergendahl  borde inte fått ett totalt sammanbrott eller vad hon nu fick efter utslagningen i veckan. Jag undrar förresten om Japan, Island och Norge som ännu fångar val har en valfestival när man har fest i val.

Nu skall jag inta sovläge!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0