"Slaget om Siljan" - men sen då?

Man kan tycka vad man vill om de olika managementtrenderna där en har varit att man skall fokusera på kärnverksamheten och lägga ut allt annat. Andra har drivit tanken på konglomerat och riskspridning. Vilken managementstrategi som präglat Leksands IF de senaste åren låter jag vara osagt men klart är att man tappat fokus på sin egen kärnverksamhet: Att vinna hockeymatcher!

Nu har "Slaget vid Siljan" genomförts inför dryga 17 000 åskådare, Leksand förlorar med 1-4 och är nu definitivt borta från topp 3. Dessutom är man inne i en negativ trend. Jag tvivlar på att de går till den slutgiltiga kvalserien överhuvudtaget. Vad är det viktiga för Leksand? - tjo och tjim på sidan om, VD:are hit och dit, sportchefer som slutar och börjar - ytterst tveksam till Salo är jag, vad har han för meriter egentligen? Lyckliga omständigheter i Oskarshamn? Nej det är inavel - ta in någon som vågar se på ett nytt och annorlunda sätt. Hitta personliga kvaliteter, det spelar ingen roll hur skridskoskicklig du är om du hela tiden "dajsar" omkring och är ofokuserad!

Det viktiga för Leksand är att vinna matcher och inte alltid se det positiva i alla förluster. "Vi tar med oss det positiva från sjunde minuten i andra perioden - då var vi på gång" - något överdrivet men så ungefär har det låtit.

Jag är rädd för mina vänner (och jag har tusen gånger hellre fel i min fundering!) att det vi nu ser är nästa fas. Nu etablerar vi oss som ett mellanlag i Allsvenskan.

Man satsar "allt", i alla fall miljoner och åter miljoner på en ny hall: Och vad är årets teoretiska höjdpunkt: Jo att spela utomhus! Det var väl tur ändå att det inte snöade och blåste också. Vad är nyhetsvärdet med en utomhusmatch? NHL har ju sin utomhusmatch och det är det konceptet som vi tagit efter.

Fagersta AIK som var ett lag i mitt hjärta en gång i tiden,  gjorde en säsong i Elitserien, jag såg FAIK-Leksand utomhus, det snöade och LIF vann med 12-1 eller något liknande och vi alla längtade efter en inomhushall! Nu längtar vi efter ett Leksand som fokuserar och verkligen tror och vill till Elitserien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0